Spam in Google Analytics

Spam in Google Analytics is toegevoegd door spam bots en niet door personen die je website bezocht hebben. Wanneer je in je statistieken gaat kijken bij Acquisitie > Alle verkeer > kanalen kan je zien vanwaar je bezoekers afkomstig zijn. Wanneer je op ‘referral’ klikt, zal je waarschijnlijk veel spam zien.

Dit verkeer is onschuldig, maar het ‘vervuilt’ je statistieken. Hier kan je een voorbeeld zien:

Schermafbeelding 2016-01-25 om 11.26.11

Er zijn meerdere manieren om deze spam te bestrijden. In deze blog geven we je de link naar een spam blocker (een filter) die je kan gebruiken om spam uit te sluiten in je statistieken.

De Google Analytics Referrer Spam Blocker is een gratis tool die ontworpen is door Adwords Robot. Deze spam filter helpt websitebeheerders om de data en statistieken in Google Analytics zo ‘clean’ mogelijk te houden.

Wat moet je doen om deze spam filter in te schakelen? Ga naar de Google Analytics Referrer Spam Blocker en klik op ‘selecteer een Google Analytics account’. Zorg wel dat je aangemeld bent bij Google Analytics. Geef toestemming aan deze spam blocker.  Selecteer de website waarvoor je de spam blocker wil inschakelen en klik op ‘filters toepassen’. Dit is alles wat je moet doen om de filter te activeren op je account.

Dankzij deze spam filter zal spam in de toekomst uit je statistieken verdwijnen. Wanneer je wil dat deze spam verdwijnt uit oude data, dan kan je dit Google Analytics segment importeren.  Door bovenaan op ‘import’ te klikken heb je dit segment geïmporteerd. Om data zonder spam te zien, kies je in de statistieken bovenaan niet voor ‘alle sessies’, maar voor ‘Analytics Spam Blocker (550 domains)’.

Voor vragen over Google Analytics, aarzel niet om ons te contacteren.