Stappenplan om een social media strategie op te bouwen

  1.  Onderzoek

Om een social media strategie op te stellen is het belangrijk dat je weet wat er over je bedrijf of merk gezegd wordt. Onderzoek en analyseer wie over je bedrijf of merk praat, waar je bedrijf of merk overal vernoemd wordt, welke vragen de mensen stellen,… Op al deze informatie kan je inspelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eventueel samen te werken met populaire bloggers, je fans, …

  1. Doelgroep bepalen

Bij een social media strategie is het van belang dat je weet wie tot je doelgroep behoort. Na de analyse van je doelgroep moet je weten waar je doelgroep online te vinden is, wat voor mensen het zijn, wat ze over je bedrijf of merk weten,… Aan de hand hiervan kan je een soort ‘profiel’ (social persona) opstellen van de mensen die tot je doelgroep behoren.

  1. Social media kanalen bepalen

Je moet in je sociale media strategie bepalen welke social media kanalen je wenst in te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je enkel de kanalen kiest die bij je onderneming of merk passen en waarop je doelgroep aanwezig is. Bijvoorbeeld: LinkedIn wordt vooral gebruikt voor zakelijke connecties. Het heeft geen zin om via LinkedIn producten te verkopen. Instagram is enkel nuttig wanneer je mooie en duidelijke foto’s kan tonen. Bij Facebook, maar ook bij de andere kanalen, is niet altijd elke doelgroep aanwezig. Via Twitter kan je enkel met korte berichten in contact komen met je doelgroep. Je moet dus zelf afwegen welk kanaal voor jouw bedrijf geschikt is.

  1. Doelstellingen

De vierde stap is nadenken over wat je precies wil bereiken met de inzet van social media. Aan de hand daarvan moet je je doelstellingen opstellen. Al deze doelstellingen moeten meetbaar, maar ook realistisch zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Mijn naamsbekendheid moet na 3 maanden met 10% gestegen zijn
  • Na 1 maand moet 20% van mijn websitebezoekers afkomstig zijn van social media/Facebook/Twitter/…

 

  1. Content

Als de doelgroep gekend is en je weet wat je precies wilt bereiken, dan kan je boodschappen en content beginnen formuleren. Bedenk boodschappen die gericht zijn op je doelgroep, waardoor er interactie ontstaat. Een planning is hierbij onmisbaar. Stel een kalender of schema op waarbij je vermeld wanneer, waar en welke content wordt geplaatst. Vergeet niet dat het hierbij gaat om kwaliteit en niet kwantiteit.

  1. Interactie

Door je content op social media kanalen te plaatsen, ontstaat er interactie. Het is belangrijk dat je antwoord op de vragen van je fans, maar ook op hun ervaringen, opmerkingen, belevingen, … .

Het is vooral je doelgroep die aan het woord is. Zij kunnen reageren, reviews schrijven,… Deze kunnen ook negatief zijn. Verwijder dit soort reacties niet, maar speel er op in. Reageer op een persoonlijke manier zodat negatieve reacties kunnen omgezet worden in positieve reacties. Reacties kunnen geen dagen op zich laten wachten. Je besteed dus best ook wat tijd aan het monitoren van de content en reacties op social media.

  1. Resultaten meten

Na verloop van tijd moeten de behaalde resultaten afgewogen worden tegen de vooropgestelde doelstellingen. Zijn de doelstellingen bereikt of niet? Waarom wel/niet?

Er zijn bijvoorbeeld veel externe factoren die je niet altijd in de hand hebt. Daardoor kan het zijn dat niet alle doelen gehaald worden. Het kan ook geen kwaad wanneer niet alle doelstelling gehaald worden. Je kan hieruit leren voor het opstellen van toekomstige doelen.