Storytelling en social media: Ontwikkel content die men wil liken & sharen

De spelregels zijn veranderd waardoor marketeers niet langer de aandacht winnen van het doelpubliek door enkel een TV-campagne op hen af te voeren. De dag van vandaag beslist de consument zelf wat hij ziet, consumeert en deelt waardoor de relatie tussen marketeers en consumenten drastisch is verstoord.

Storytelling en social media: Ontwikkel content die men wil liken & sharen

Vooral social media speelt een belangrijke rol als het aankomt op het delen van informatie. Marketeers kunnen niet langer informatie naar het de consument pushen. Het wordt belangrijker om content te produceren waarin mensen zich kunnen terugvinden. Mensen willen zich namelijk identificeren en categoriseren in bepaalde groepen en dit kan door bepaalde goederen en diensten te consumeren. Bijvoorbeeld, Coca-Cola speelt al jaar en dag in op het geluk van de mensen door hun ‘Happiness’ campagne. Andere grote merken spelen tevens in op de drang van mensen om zich te identificeren, denk maar aan Kodak, Fiat, Starbucks, etc. Dit identificatieproces wordt bevorderd door het creëren van verhalen. De verhalen vormen de fundamenten waarmee een merk een sterke relatie opbouwt met haar doelpubliek.

Het creëren van verhalen als basis van het identificatieproces van de consumenten met een merk wordt storytelling genoemd. Er is gebleken dat de content van merken die gebruik maken van storytelling meer kans hebben dat deze wordt geliked en gedeeld via social media. Deze manier van communiceren heeft dus potentieel om viraal de relatie met de consumenten aan te gaan. Storytelling via social media is dus een krachtig instrument voor marketeers.

De content die uw onderneming verspreidt via social media kan verschillende vormen aannemen; gaande van infographics, artikels, foto’s, status updates tot video’s. Door deze content goed te verbinden met het verhaal waar het merk voorstaat (vb. Coca-Cola en Happiness) is het meer waarschijnlijk dat die content via social media meer gedeeld en geliked wordt door het publiek dat zich identificeerd met Happiness. Identificatie met een merk vraagt een goede marketingstrategie. Het is van belang dat u, als onderneming, begrijpt waarom mensen van uw content zullen houden (en zich dus zullen identificeren met uw merk). Reden hiervoor kunnen zijn:

  • het persoonlijke netwerk voorzien van waardevolle en entertainende content,
  • zichzelf definiëren en onderscheiden van anderen,
  • onderhouden en bouwen aan persoonlijke relaties,
  • iets vertellen over uw merk.

We kunnen dus stellen dat identificatie met een merk een belangrijk element in de marketingstrategie is waarbij storytelling een handige tool is om dit te bereiken. Hieronder kan u enkele tips vinden over hoe storytelling te integreren in uw strategie.

Tips om storytelling op een efficientie wijze in te voeren in uw onderneming:

      • vertel een eenvoudig begrijpbaar verhaal,
      • zorg ervoor dat uw content aansluit bij de interesses van uw publiek, dit gaat niet alleen over uw merk.
      • voorzie uw blogposts van relevante tags en breng ze onder in een treffende categorie,
      • maak gebruik van relevante hashtags op de sociale netwerken zo dat uw verhaal zoekbaar wordt,
      • definieer vooraf bepaalde categorieën waarop u als merk wenst in te spelen, bijvoorbeeld: happiness en caring, inspiratie, producten, behind the scenes of DIY.

Lees ook zeker: Sykes, M., Malik, N.M., & West, M.D. (2013). Overtuigen met Storytelling. Vertel, visualiseer en krijg alles voor elkaar. Pearson: Amsterdam.