Update Google Analytics: gebruiker staat centraal

Via Google Analytics kan je vele analyses maken van jouw website. Vele ondernemers zien door alle cijfers niet meer de essentie van het verhaal. Sinds de nieuwe update van Google Analytics eind 2017 wilt Google de gebruiker centraal plaatsen en meer inzicht geven over de gebruikers in plaats van de sessies.

Focus op gebruikers

In vele rapporten toont Google Analytics cijfers over de sessies op jouw website. Deze zijn natuurlijk niet onbelangrijk want daar gaat het natuurlijk over maar wat eigenlijk belangrijker is zijn de gebruikers achter deze sessies. Door je instellingen aan te passen krijg je dus vooral gebruikersstatistieken in jouw rapporten. Dit kan je aanpassen bij beheerder > property >property instellingen > gebruikersstatistiek inschakelen in rapporten.

Je kan dit achteraf altijd uitschakelen maar wij raden aan om dit aan te vinken. Wat verandert er nu juist met deze instelling? Je kan dus in bijvoorbeeld de kanaalanalyse zien waar bezoekers vandaan komen op vlak van aantal gebruikers.

Gebruikersanalyse

Onder het deeltje Doelgroep > Gebruikersanalyse kan je per individuele gebruiker zien hoeveel sessies ze reeds op jouw website doorbrachten en hoeveel ze eventueel opgebracht hebben op vlak van transacties of conversies. Vervolgens kun je ook per gebruiker in detail bekijken welke delen van jouw website ze bezocht hebben en wanneer ze net geconverteerd hebben.

Het is niet de bedoeling dat je één per één de data per persoon gaat bekijken als je een website hebt met duizenden bezoekers per maand. Het is daarom veel nuttiger om de data groter te bekijken.

Heb je nog vragen over deze nieuwe update of over Google Analytics? Wij beantwoorden graag jullie vragen.