Usability tips voor je webshop

Uit een usability onderzoek van Coolblue zien we verschillende inzichten op vlak van productpagina’s en gebruiksvriendelijke tips die je misschien ook kan toepassen op je eigen webshop.

  • Maak uitverkochte producten positief

Uitverkochte producten kunnen de bezoeker achterlaten met een negatief gevoel en dat is uiteraard iets wat je niet wilt bij je webshop. Zorg er daarom voor dat je dit negatieve gevoel kan omzetten in een positief aspect. Vermeld ‘Binnenkort terug beschikbaar’ in plaats van ‘Tijdelijk uitverkocht’ om het positief te maken. Misschien is het wel mogelijk dat mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten zodat ze een mailtje krijgen wanneer het product terug beschikbaar is.

  • Maak vergelijken eenvoudig

Websitebezoekers hebben vaak een groot aanbod aan producten waaruit ze moeten kiezen en dat kan voor keuzestress zorgen. Maak het je bezoekers zo eenvoudig mogelijk om bijvoorbeeld producten met elkaar te laten vergelijken. Doordat ze ook in de vergelijkbare producten kunnen schuiven via bijvoorbeeld een ‘sleep-functie’, zorgt dit voor meer gemak in hun keuzemogelijkheden.

  • Laat promoties opvallen

Promoties of aanbiedingen hebben altijd een sterke invloed tijdens het beslissingsmoment. Zorg er daarom ook voor dat de promoties opvallen op je webshop en dat websitebezoekers een duidelijk overzicht hebben van de oude prijs en de nieuwe prijs met korting.

  • Help websitebezoekers door ‘Meest gekozen’

Wanneer je producten in je webshop hebt met verschillende variaties kan het voor bezoekers lastig zijn om te kiezen tussen kleur, maat, extra optie’s. Help daarom je bezoekers een handje door de ‘Meest gekozen’ optie aan te duiden zodat ze al meer neigen naar die optie en minder moeite hebben met kiezen. Hoe langer mensen twijfelen tussen alle opties, hoe moeilijker ze het vinden om het volledige aankoopproces te doorlopen. Denk eraan: mensen zijn lui!

  • Beloon toevoegingen aan hun winkelmandje

Wanneer bezoekers producten toevoegen aan hun winkelmandje, geef je hen best een positief gevoel bij hun toekomstige aankoop. Duid aan met groene vinkjes dat het correct is toegevoegd en geef hen bij de winkelwagen mee dat ze de juiste keuze gemaakt hebben.

Heb je verder nog vragen over website optimalisatie? Contacteer ons gerust en wij helpen je graag verder.