Veel gemaakte fouten op social media

Veel gemaakte fouten via social media

Bijna elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een Facebookpagina of is aanwezig op Twitter. Maar dat wil niet zeggen dat dit online communicatiekanaal een toegevoegde waarde levert. Er zijn veel  bedrijven aanwezig op social media, maar ze gebruiken het niet altijd op een even efficiënte manier.

De meeste bedrijven steken meer energie in het werven van nieuwe volgers dan in het opbouwen van een echte relatie met hun fans. Deze bedrijven vergeten vaak wat de échte toegevoegde waarde is van een community. De toegevoegde waarde is dat je door conversaties je relaties met je klanten kan verbeteren. Je kan met hen samenwerken om je product te verbeteren of je kan hulp vragen bij het ontwikkelen van nieuwe producten en/of diensten. Dit proces wordt ook co-creation genoemd.

Bedrijven hebben moeite om voor zichzelf een “contentplan” uit te werken. Nieuws brengen over zichzelf lukt bijna iedereen. Maar verder geraken de meesten niet. Terwijl er zo veel interessante dingen zijn om te publiceren op social media. Medewerkers kunnen betrokken worden in de communicatie, zij zijn de beste ambassadeurs. Voorbeelden: ervaringen met klanten delen, nieuwe opdrachten voorstellen, relevante informatie geven, regelmatig vragen stellen aan  je volgers/fans, leuke links delen, enzovoort. Kortom, behandel je fans als je vrienden.

Wat bedrijven fout doen via social media

Te veel producten weggeven

Veel bedrijven organiseren geregeld acties via social media waarbij je in ruil voor je ‘like’ of ‘retweet’ kans maakt op een iPad, iPhone, vakantie en dergelijke. Er zijn veel fans die enkel hierop afkomen. Zeker op Facebook circuleren er heel wat accounts die enkel gebruikt worden om deel te nemen aan wedstrijden. Dit soort fans zijn geen klanten. Een bedrijf denkt best twee keer na over welke acties gepast zijn. Door enkel acties te organiseren, kan je geen waardevolle community op bouwen.

Automatisch content publiceren

Je kan bedrijfsaccounts van verschillende sociale netwerken aan elkaar linken, waardoor bij het publiceren tijd bespaard wordt. Bijvoorbeeld: één enkel bericht op LinkedIn kan automatisch een bericht versturen via Twitter. Je kan vervolgens de Twitter-account koppelen aan Facebook en zo datzelfde bericht in één keer doorposten naar Facebook.

Dit lijkt handig, maar kan echter leiden tot heel wat ergernis. Elk sociaal netwerk heeft namelijk zijn eigen manier van communiceren, en heeft zijn eigen gevoeligheden. Door automatisch dingen door te posten worden publicaties onnatuurlijk en vaak als storend ervaren. Zo heeft een hashtag dat in een tweet wordt geplaatst op Facebook geen betekenis.

Facebook richtlijnen niet respecteren

In het verleden zijn er al verschillende pagina’s van bedrijven offline gehaald door Facebook wegens het niet respecteren van de Facebook voorwaarden voor pagina’s. De Facebook richtlijnen veranderen regelmatig dus het is aangeraden om deze zeker door te lezen voor je een wedstrijd of dergelijke lanceert.

Te zelfingenomen zijn

Mensen die te veel over zichzelf praten zijn irritant. Hetzelfde geldt voor bedrijven en merken. Social media gebruikers gaan geen merken volgen die enkel over zichzelf praten. Voor voldoende afwisseling in de posts zorgen, is dus de boodschap. Een mengeling van visuele media (beelden, video’s etc.), interactieve posts (peilingen, quizvragen etc. ) en informatieve content (how-to’s, artikels uit je sector etc.) is het beste.

Antwoorden op zowel negatieve als positieve commentaar

Het is goed om negatieve commentaar over het merk te beantwoorden, maar laat dat soort activiteit niet overheersen. Het is even belangrijk om mensen die zich positief uitlaten over je merk te bedanken en te belonen.

Niet onderzoeken waar het publiek zich bevindt

Je mag als bedrijf dan al de meest fantastische Twitter-campagne hebben, als je geen research gedaan hebt, zou het je kunnen ontgaan zijn dat je doelpubliek vooral rondhangt op Pinterest of Facebook. Verspil geen tijd met het updaten van een profiel zonder er zeker van te zijn dat je het juiste platform gebruikt om je publiek aan te spreken.

De verkeerde toon aanslaan

Niet alle social media sites zijn hetzelfde. Een afstandelijke toon zal Facebookgebruikers wegjagen. Mensen zitten niet op Facebook om ingelicht te worden over bedrijfswaarden of het laatste bedrijfsnieuws. Het is een website waar plezier van groot belang is. De toon en berichten moeten “aangenaam” zijn, zodat mensen zich kunnen verbinden met wat je post.

Te veel geld besteden aan flashy campagnes

Veel geld besteden aan een grote wedstrijd kan de aandacht trekken, maar bedrijven die te veel bezig zijn met dit soort speciale campagnes hebben vaak niet genoeg tijd – en geld – over voor het onderhouden van de alledaagse content en hun engagement met de klanten en fans.