Verandering in de advertenties in Google

Vanaf 19 februari 2016 heeft Google bevestigd dat ze enkel nog advertenties bovenaan en onderaan op de zoekresultatenpagina’s tonen.

Voor 19 februari werden er in België bovenaan altijd 3 advertenties getoond. Ook dit is voortaan anders. Er worden bovenaan nu 4 in plaats van 3 advertenties getoond. Dit wil zeggen dat organische zoekresulaten die hun toppositie bereiken door SEO toe te passen, steeds minder in de kijker staan. Door de wijziging zullen zoekresultaten op mobiele toestellen en op desktop steeds meer op elkaar lijken.

google advertenties

Google meldt wel dat de vierde advertentie er alleen komt voor zeer commerciële zoekopdrachten zoals bijvoorbeeld autoverzekering, smartphone kopen, cursus digitale marketing, …

Het zal dus steeds moeilijker worden om een hoge positie te bereiken met advertenties. Dit wil ook zeggen dat de kost per klik voor een advertentie die positie 1 tot 4 haalt, ongetwijfeld zal stijgen.

Er zijn 2 uitzonderingen die wel nog aan de rechterkant getoond zullen worden:

  • Product Listing Ads (PLA’s)

Dit is een Google Shopping campagne om producten te promoten. Dit type van advertenties is meer dan een tekstadvertentie. Ze bevatten bijvoorbeeld ook een foto, de titel, de prijs en de naam van de winkel.
Bijvoorbeeld:
google shopping

  • Advertenties in het Knowledge Panel

Dit is de informatie die je te zien krijgt over een bedrijf (de ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina). Ook deze informatie blijft voorlopig nog aanwezig aan de rechterkant.
Bijvoorbeeld:
google mijn bedrijf