Wat is het verschil tussen responsive, adaptive en separate webdesign?

Steeds meer en meer mensen gaan via hun smartphone surfen op het internet. Het is een gewoonte die tijdens het bouwen van een website steeds meer aandacht vraagt. Een mobielvriendelijke website is al lang een must en sinds Google zijn mobile first index heeft uitgerold, valt het niet meer weg te denken. Er bestaan verschillende manieren om je website mobielvriendelijk te maken en dat kan soms voor verwarring zorgen. Elke website is anders en vraagt een andere vorm van webdesign.

Responsive webdesign

Bij responsive design ziet de website er op jouw desktop en op jouw mobiel ongeveer hetzelfde uit. Enkel de lay-out en de opstelling zullen er net iets anders uitzien vanwege de verschillende schermgroottes. Alle andere elementen zoals titels, call-to-actions, content zijn hetzelfde op jouw smartphone als op jouw desktop.

Voordelen responsive design:

  • Je hoeft slechts één website te bouwen.
  • Jouw website werkt op alle apparaten.
  • Jouw website scoort goed voor SEO omdat er geen duplicate content is.

Nadelen responsive design:

  • Jouw website is niet altijd volledig mobiel-geoptimaliseerd.
  • Je biedt nog steeds dezelfde content terwijl men op mobiel misschien kortere en krachtigere content nodig heeft.

Adaptive webdesign

Deze vorm van webdesign gaat nog verder dan responsive webdesign. De website wordt nog meer aangepast voor elk device. Zo heeft elk ontwerp een eigen HTML en CSS. Terwijl ze op elk apparaat op dezelfde URL zitten zal de website toch fundamenteel anders zijn. In hoeverre de websites er qua lay-out anders uit zien, hangt af van de designer.

Voordelen adaptive design:

  • Elk design zit op dezelfde URL.
  • De website is mobielvriendelijker dan bij responsive webdesign.

Nadelen adaptive design:

  • Er zijn steeds meer en meer schermformaten.
  • De gebruikservaring zal niet optimaal zijn voor apparaten waar je geen apart ontwerp voor gemaakt hebt.
  • Adaptive webdesign is technisch complexer dan responsive design.

Separate webdesign

Bij separate webdesign spreken we over een aparte website voor de mobiele gebruikers en dus ook een aparte URL. Meestal wordt er voor de mobiele versie een subdomein gebruikt zoals m.voorbeeld.be.

Voordelen separate design:

  • Je hebt de volledige controle over de mobiele gebruikerservaring.
  • Google herkent deze mobielvriendelijke website en scoren dus hoger.

Nadelen separate design:

  • Als je vergeet om de juiste ‘canonical’ tags toe te voegen heeft dit een negatief effect op je SEO.
  • Google ziet jouw website dan als duplicate content.
  • Deze vorm van webdesign vraagt veel tijd omdat alle aanpassingen dubbel moeten gebeuren.

Wat kies ik nu best voor mijn website?

Nu je weet wat elk design betekent, kan je ook gaan bekijken wat voor jouw website het beste is. Bij eenvoudigere website kan een responsive design voldoende zijn maar is jouw doelgroep nog meer mobiel aanwezig dan anderen dan kan een separate design misschien geschikter zijn. Bekijk samen met onze webdesigners welke vorm bij jou en jouw bedrijf past. Contacteer ons voor meer informatie.