Waarom is content marketing zo belangrijk?

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen zijn niets bijzonders maar ze hebben wel iets gemeen. In beide gevallen word je doelgericht met bepaalde advertenties benaderd. Een niet onbelangrijk resultaat: je bent geïnteresseerd.

Dit heeft een naam: content marketing. Een begrip dat in de marketing wereld enkel aan populariteit wint. De gedachte achter content marketing is ontstaan vanuit o.a. de versnippering van de media en de daarmee gepaarde stijging van het aantal mediakanalen. Er zijn simpelweg meer kanalen en meer adverteerders die om de aandacht van de consument vragen. Er moet worden gezocht naar een manier om de consument efficiënter te bereiken.

Het belang van content marketing valt niet te onderschatten. Het doel? Publiceren van inhoud met als doel een relatie aan te gaan met nieuwe klanten en/of de relatie met bestaande klanten te onderhouden.

Bij content marketing moet je als bedrijf eerst iets aan je klanten (content: blogs, video’s, etc.) geven en prospecten. Dan pas kan je iets terugkrijgen/nemen. Klanten zijn de beste verkopers, dus laten we de rol van mond-aan-mond reclame niet vergeten in deze digitale wereld.

Een effectieve, vernieuwende en creatieve content marketing strategie kan heel wat bereiken:

1. Creëer herkenning/bekendheid (awareness): Laat je doelgroep weten waarvoor je staat, welke diensten je aanbiedt en wat de voordelen daarvan zijn.

2. Differentiatie (thought leadership): Je moet je onderscheiden in je branche. Dit kan je doen door je (potentiële) klanten kennis te laten maken met wie je bent, wat je weet, hoe je omgaat met je klanten, etc.

3. Branding: Hoe wilt je als merk gezien worden? Hoe wil je je als merk positioneren?

4. Leadgeneratie: Gebruik content om in contact te komen met potentiële klanten door gegevens te verzamelen.

5. Relaties aanhouden, behouden en onderhouden: Focus je op een langdurige relatie met je klanten. Je waardeert ze door kennis met hen te delen en hun behoeften te verzamelen. Je klanten tonen hun waardering door weder aankopen te doen,  feedback te geven voor productverbetering en natuurlijk door mond-aan-mond reclame.

Tot slot willen we jullie graag de content marketing trends voor 2014 meegeven:
1. Alle content moet via verschillende platformen (print, web, tv, smartphone, tablet,…) toegankelijk zijn, met andere woorden “multiscreen is the way to go”

2. In 2014 zal maar liefst 92% van de marketeers content marketing gebruiken.

3. En niet onbelangrijk, content marketing creëert nieuwe posities. Steeds meer bedrijven zullen nieuwe jobs creëren die zich enkel op content focussen.