Wat is hybride marketing?

Hybride marketing is een term die ontstaan is na de vele technologische evoluties in de laatste jaren. Vroeger gebruikte marketeers vooral de traditionale kanalen, zoals radio, tv en print, om hun boodschap  te verspreiden. De laatste jaren hebben we te maken met een enorme technologische vooruitgang. Ook de marketingwereld kon niet achterblijven. Nieuwe kanalen werden ontwikkeld om hun boodschap aan de man te brengen. De komst van nieuwe kanalen betekent echter niet dat de oude niet meer van toepassing zijn. Integendeel, oud en nieuw worden gecombineerd en aangeduid met de term hybride marketing.

Denk maar aan hybride wagens van vandaag. Daarbij wordt de motor aangedreven door zowel de klassieke brandstof en door elektriciteit, een nieuwere vorm van energie. De grootste uitdaging is om de juiste kanalen te selecteren voor een campagne. Bovendien moet de vorm van de boodschap aangepast worden aan elk kanaal maar de essentie moet wel overal dezelfde zijn. Hierin schuilt de grootste uitdaging binnen hybride marketing: zorgen voor een consistente boodschap doorheen de verschillende kanalen.

On- en offline marketing om klant te veroveren

Elke marketingcampagne heeft als uiteindelijke doel om mensen te overtuigen, meer te verkopen. Een hybride marketingconcept verdeelt de focus van de campagne. De doelgroep zal op die manier dieper geraakt worden door de boodschap. On-en offline marketingtools worden ingezet om de consument voor zich te winnen. Een voorbeeld: wanneer je online iets bestelt, zit er bij je pakje een flyer die je korting geeft op een volgende aankoop. De conversie zal hierdoor stijgen. In andere gevallen is de combinatie met social media ook interessant. Het bedrijf krijgt toegang tot zijn doelgroep, kan observeren wat er in die leefwereld gebeurt om zo zijn merk beter af te stemmen op de doelgroep en ze actiever bij het merk te betrekken.

Bedrijven moeten waken over de helderheid wanneer er twee verschillende marketingtechnieken gecombineerd worden. Wanneer hier slordig mee wordt omgesprongen bestaat de kans dat het mensen in de war brengt. Ga er bijvoorbeeld niet van uit dat iedereen een QR code kan scannen. Voorzie in dat geval ook een geschreven URL voor klanten zonder smartphone.  Een zorgvuldig opgestelde hybride marketingcampagne heeft heel wat potentieel. Belangrijk is om nieuwe kanalen te blijven volgen en oude niet uit het oog te verliezen.