Wat is influencer marketing?

Kort gezegd gaat influencer marketing over de invloed van iemand (de influencer) op de emoties, meningen of het gedrag van anderen. Belangrijk om te weten is dat iedereen een influencer kan zijn. Zo kan jij bijvoorbeeld een influencer zijn omdat je een grote fan bent van een bepaald merk, maar je kan evengoed een influencer zijn omdat je een groot bereik hebt (bijvoorbeeld veel volgers op Instagram).

Als je influencer marketing als bedrijf of merk gaat inzetten, dan benut je het bereik en de impact van de influencer om zo een specifieke doelgroep te bereiken en te beïnvloeden. Een goed voorbeeld hiervan is Madonna die Uggs ging dragen. Daardoor is de verkoop van winterlaarzen zelfs in de zomer zeer sterk gestegen omdat zij invloed heeft uitgoefend op haar volgers.

De invloed van influencer marketing kan groot zijn. Waarom? Influencers zijn betrouwbaar. We nemen sneller iets aan van iemand die we vertrouwen, die we volgen (een influencer) dan wanneer we het in een tv spotje zien. Een influencer hoeft ook helemaal geen bekend persoon te zijn. Iemand die een blog schrijft over je producten of iemand die een foto op Instagram plaats over je producten kan hiermee de mensen bereiken die jij zoekt. Zolang de influencer jouw doelgroep bereikt is het doel van influencer marketing geslaagd. Zorg er wel voor dat de influencer zelf ook bij je bedrijf moet passen.

Influencer marketing is meestal niet gratis. Meestal worden er producten naar de influencer verstuurd met de boodschap of hij/zij hierover iets kan schrijven, instagrammen, tweeten, … In het algemeen is het een vrij goedkope manier om je doelgroep te bereiken en het bereik te vergroten.

Wanneer je influencer marketing gaat inzetten is het belangrijk dat je goed nadenkt over wie je gaat inschakelen als influencer. Kijk naar je doelgroep en naar de doelgroep van mogelijke influencers en kies de influencer die jouw doelgroep bereikt.

Onthoud dat we eerder iemand geloven waarmee we ons kunnen identificeren dan een advertentie. Dat is dé reden waarom influencer marketing zo interessant is.