Wat is website optimalisatie?

Tips voor een betere website optimalisatie

Wanneer er gesproken wordt over website optimalisatie denken veel mensen aan SEO. Hoewel dit belangrijk is voor de vindbaarheid van een website in de resultaten van Google, is dit niet hetzelfde als website optimalisatie. Het is zoekmachine optimalisatie. Deze twee zaken moet gescheiden geworden, want als je enkel een website gaat verbeteren voor Google, dan zullen bezoekers en potentiële klanten niet geconverteerd worden omdat de website niet gebruiksvriendelijk is. In plaats daarvan is de website zoekmachinevriendelijk. En zoekmachines kopen geen producten op je website, of melden zich niet aan voor nieuwsbrieven. Het is dus belangrijk dat je een website duidelijk en overzichtelijk opzet voor bezoekers.

Wat houdt website optimalisatie precies in?

Dat een website makkelijk te navigeren is, is voor je potentiële klanten noodzakelijk. Zodra iemand op een website komt wil deze persoon direct zien wat hij moet doen, en wat er allemaal op de website gedaan kan worden. Hierbij is het vooral van belang dat de website op een heldere manier ingericht is. Het doel van website optimalisatie is om de belangrijkste informatie van een website in één oogopslag duidelijk te maken aan bezoekers. Hiervoor kun je een call-to-action button toepassen, dit is een knop die goed zichtbaar is, zodat je de bezoekers duidelijk maakt dat ze er op kunnen klikken. Hiermee kunnen bezoekers zich aanmelden voor een nieuwsbrief, of een product kopen met extra korting – je kan er van maken wat je zelf wilt.

Gebruiksvriendelijkheid zorgt voor meer conversie optimalisatie

Converteren houdt in dat bezoekers van je website omgezet worden in (potentiële) klanten. Dit gebeurt natuurlijk wanneer de bezoeker iets koopt, maar een conversie kan ook inhouden dat de bezoeker zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Door je website te optimaliseren kun je een pad maken die bezoekers leidt tot een aankoop of aanmelding. Dit doe je door de navigatie binnen je website gebruiksvriendelijk te maken, zodat de usability verhoogd wordt. Als een website fijn is om doorheen te klikken, dan zijn bezoekers ook eerder geneigd om vaker terug te komen. Wanneer een website een rommeltje is, komen ze één keer en daarna nooit meer. Door je website kwalitatief te optimaliseren kun je dit vermijden, en zal je dus meer producten gaan verkopen.

Conversie optimalisatie is niet voor iedere website hetzelfde. Verschillende producten hebben verschillende doelgroepen, die allemaal op een andere manier geconverteerd dienen te worden. Daarom is onderzoek doen altijd belangrijk. Als je weet wie je doelgroep is, en welke websites deze doelgroep goed converteren, kun je je aan bepaalde richtlijnen houden. Een bekende website waaraan veel aandacht is besteedt aan optimalisatie, is bol.com. Bekijk deze website eens goed. Je zult zien dat er op de homepage direct kortingen en aanbiedingen zichtbaar zijn, zonder dat je hoeft te scrollen. Het is meteen duidelijk wat je krijgt, en je kunt eenvoudig beginnen met het navigeren door de verschillende categorieën.

Kortom, voor een effectievere en efficiëntere website, is optimalisatie zeer belangrijk. Bezoekers moeten op een gebruiksvriendelijke manier kunnen navigeren door de verschillende pagina’s, zodat je ze gemakkelijker kan converteren naar klanten. De usability van je website verbeteren speelt hierin een grote rol. Dus, optimaliseer je website niet alleen voor de zoekmachines, maar ook voor je bezoekers!