Google Home - communicatietrends

Wat zal 2019 brengen voor je bedrijf? [Communicatietrends 2019]

Wanneer 2019 nog in zijn kinderschoenen staat, geven wij jou alvast enkele communicatietrends mee voor 2019 waar je als bedrijf op kan inspelen. Van technische trends tot marketing trends: 2019 wordt een topjaar!

  • Voice Search

Steeds meer en meer mensen gebruiken smart speakers zoals Google Home en Alexa van Amazon. Hierbij heb je een assistent die je helpt bij alle vragen die je stelt met je stem. Het gaat zelfs zo ver dat je lichten en je thermostaat thuis hiermee kan bedienen. Sinds kort bestaat Google Home ook in het Nederlands. De toekomst zal uitwijzen dat dergelijke smart speakers en zoekopdrachten via onze stem meer en meer worden gebruikt en ook verder worden uitgebreid naar andere functies en talen. Zo zullen smart speakers ook effectief een onderdeel worden van ons leven zoals je in onderstaande afbeelding kan zien. 

  • Chatbots & automatisatie

Op verschillende websites en webshops zie je meer en meer chatbots open springen wanneer je aan het surfen bent. Deze chatbots kunnen automatisch antwoorden op al jouw vragen en ook vragen detecteren via verschillende technische algoritmen. Maar sommige chats kunnen ook een combinatie zijn van automatisatie en een real-life klantmedewerker. Denk na of een chatfunctie op jouw website misschien ook een oplossing kan bieden in 2019.

  • Customer experience – human touch

In tijden van automatisatie wordt een menselijke ervaring steeds waardevoller. Zo voorspellen wij dat een persoonlijke berichtje of een menselijke postkaart bij je bestelling meer waarde kan bieden dan welke nieuwsbrief dan ook. Kijk daarom in 2019 hoe je de weg die klanten afleggen van eerste contact tot after sales menselijker kan maken door in het proces een persoonlijke touch toe te voegen. Dit kan gaan van een handgeschreven kaartje bij de bestelling tot een persoonlijk mailtje achteraf om te vragen of alles naar wens was met de bestelling.

  • Live video

Video over het algemeen was al zeer belangrijk in 2018 maar zal nog belangrijker worden in 2019 in combinatie met live video’s. Hierbij denken we aan live gaan via Facebook, Instagram, YouTube en via andere kanalen. Probeer daarom op een innovatieve manier om te springen met contentmarketing. Het hoeft niet altijd een blogbericht te zijn maar je kan perfect ook jouw interview of informatie delen via een live video op social media. 

  • Augmented reality & virtual reality

Andere nieuwe technologieën zoals Augmented reality (AR) en Virtual reality (VR) tonen nieuwe mogelijkheden voor vooral de retail wereld. Terwijl AR vooral een aanvulling is op de realiteit creëert VR compleet een andere werkelijkheid. Vooral Augmented reality werd al eerder gebruikt door bijvoorbeeld Pepsi en Zara als extra ervaring in hun omgeving. 

Heb je verder nog vragen over deze communicatietrends in 2019? Neem gerust contact op met ons en we helpen je graag verder.