Webshops: combineer online en offline marketing

E-commerce, het is niet meer weg te denken uit de tegenwoordige tijd. Je kan het niet gekker bedenken of het staat online te koop. Van kleding en accessoires tot grasmaaiers en meubelen. Volgens sommige experts gaat e-commerce de toekomst maken. Webshops communiceren vaak enkel online, omdat dat de plek is waar hun klanten hun aankoop doen. Maar wat blijkt? Ook bij webshops werkt de combinatie online met offline marketing.

Offline communicatie

Offline communicatie is duur zeg je? Absoluut niet. Zorg er gewoon voor dat je het juiste doelpubliek benadert. Als je een webshop hebt, heb je vast en zeker een database met adressen. Dit zijn jouw klanten, dit is jouw doelpubliek. Je weet dus naar wie je een direct mail (in print) kan sturen.

Met een webshop kan je veel met print werken. Zo kan je bijvoorbeeld bij je pakketjes een bedankkaartje, of een kaartje ‘Veel plezier met je nieuwe Uggs’ toevoegen. Dit maakt het krijgen van een pakketje persoonlijker voor je klanten. Je kan natuurlijk ook bij het pakketje een kortingscode voegen voor een volgende aankoop. Omdat je weet welke producten je klanten aankopen, kan je voor hen promoties op maat opstellen. Op deze manier zullen je klanten sneller een volgende bestelling plaatsen.

Je kan natuurlijk ook gewoon apart een brief, kaartje en/of kortingscode sturen. Als er een goede database achter jouw webshop zit, dan weet je wanneer het een tijdje geleden is dat een klant iets aankocht. Zo kan je ook offline een aankoop stimuleren.

Social media

Voor de iets grotere webshops kan het interessant zijn om ook te adverteren via de radio. Hierbij is het belangrijk dat je de domeinnaam van jouw webshop goed communiceert. Heeft jouw domeinnaam een kans op typfouten? Opteer er dan misschien voor om een makkelijk te communiceren domeinnaam te kopen die ook naar jouw webshop leidt.

Bij een webshop mag je social media natuurlijk niet vergeten. Ook dit online kanaal kan je combineren met offline communicatie. Heb je ergens handige tips voor het gebruiken van een product (dit kan via Facebook, Youtube, Pinterest,…)? Zorg er dan voor dat wanneer een klant een product aankoopt, je er een QR-code of een link aan toevoegt die verwijst naar die tips. Dit gaan jouw klanten zeer appreciëren omdat ze dan niet meer moeten opzoeken hoe ze hun product best gebruiken, verzorgen of wassen.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Klik hier voor 10 tips om je webshop te verbeteren.