doelgroepbepaling

Wie is mijn ideale klant?

Heel wat bedrijven hebben moeite om de juiste doelgroep te vinden. Wanneer we vragen aan ondernemers wie hun ideale klant of doelgroep is, antwoorden ze ofwel iedereen ofwel specifiek enkele segmenten die in hun ogen de perfecte doelgroep zijn maar misschien toch net iets te specifiek zijn. Hoe ga je nu op zoek naar je ideale klant en waarom is dit net zo belangrijk?

Waarom is doelgroepbepaling zo belangrijk?

Jouw doelgroep en strategie bepaalt de basis van je verdere communicatie. Hoe kom je met jouw bedrijf naar buiten als je nog niet eens weet naar wie je je specifiek richt? Bepaal daarom allereerst je ideale klant vooraleer je bepaalt hoe je communiceert via verschillende kanalen. Vele bedrijven missen dit belangrijk fundament waardoor de communicatie al achterloopt vanaf het begin.

“Niet iedereen kan jouw doelgroep zijn”

Hoe bepaal je jouw ideale klant?

Juist omdat niet iedereen jouw doelgroep is, ga je best op zoek naar jouw ideale klant. Bekijk welk klantenbestand je nu al hebt en wie je echt ziet als een waardevolle klant. Beschrijf jouw ideale klant volledig van kop tot teen om te weten te komen hoe je jouw marketingmix opbouwt.

Stap 1: Maak een lijst van je huidige top klanten

Een ideale klant is een klant waaruit je energie haalt en waarvoor je graag werkt. Neem daarom een lijst van je huidige klanten en schrap diegene waar je niet zo’n goed gevoel bij hebt. Houd enkel de klanten over waar jij en je team graag voor werken. Wanneer je enkele klanten overhoudt, bekijk je de gemeenschappelijke kenmerken van deze bedrijven of particulieren. Misschien zijn deze top klanten wel afkomstig van dezelfde sector of hebben zij dezelfde interesses?

Stap 2: Groepeer je ideale klanten en maak social persona’s

Wanneer je merkt dat je klanten meer gemeen hebben dan dat je voorheen dacht, kan je starten met de opbouw van je social persona’s. Een social persona is een denkbeeldige persoon die een groep van je ideale klanten vertegenwoordigt. Elke social persona heeft verschillende kenmerken of karaktertrekken die jouw ideale klant net zo bijzonder maakt. Stel jezelf de volgende vragen bij het opmaken van je social persona:

  • Wat is de gezinssamenstelling van je ideale klant?
  • Wat is zijn of haar leeftijd, geslacht en woonplaats?
  • Wat is zijn of haar huidige functie of wat doet hij/zij in het dagelijkse leven?
  • Wat zijn de hobby’s van je ideale klant?
  • Wat is de levensstijl van je klant?
  • Wat is het probleem van jouw social persona waar je een antwoord op kan bieden?

Normaliter heeft jouw ideale klant heeft een probleem waarop jij een antwoord kan geven. Anders zal het niet veel zin hebben om over te gaan tot aankoop. Probeer een behoefte op te wekken bij je doelpubliek vooraleer je klant verder kan gaan met zijn/haar volgende stappen in het aankoopproces. Je klanten moeten bereid zijn om te investeren en zichzelf te willen verbeteren.

Veelvoorkomende fouten: Iets wat zeer vaak voorkomt is het te breed/ te beperkt maken van jouw doelgroep . Je kan niet iedereen bereiken en enkel specifieke doelgroepen bereiken kan ook leiden tot drastische gevolgen. Wanneer je in jouw social persona’s maar één ideale klant kan bedenken, zit je waarschijnlijk in een nichemarkt of bekijk je jouw ideale klant te beperkt. Heb je eerder 15 social persona’s? Dan denk je waarschijnlijk te breed. Meestal maken we tussen de 3 à 6 social persona’s op voor de ideale klant van je bedrijf voor te stellen.

Hulp nodig bij je doelgroepbepaling?

Heb je moeite bij het vinden van je ideale klant? Dan kunnen wij jou zeker en vast verder helpen. Van strategie, doelgroepbepaling en de ideale marketingmix: bij het fundament voor de verdere communicatie kunnen wij jou zeker begeleiden. Contacteer ons gerust voor meer informatie.