CONTENTMARKETING

Waar vind ik foto's voor commercieel gebruik?

Op zoek naar meer 
kennis en advies?

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Dit gezegde klinkt iedereen wel bekend in de oren. Ook volgende uitspraak wordt algemeen aanvaard: een afbeelding zorgt voor engagement. Toch is voorzichtigheid geboden wanneer je op zoek bent naar een afbeelding voor op je eigen website. Onvoorzichtigheid zou wel eens kunnen leiden tot een afbeelding die je meer kost dan ze opbrengt.

Dit heeft te maken met de rechten die verbonden zijn aan een foto. Deze rechten, ook wel copyright genoemd, zorgen ervoor dat de bedenker van een foto de eigendom van zijn eigen creatie kan behouden, ook nadat hij deze gedeeld heeft met de wereld. Meer concreet wil dat zeggen dat wanneer je een beschermde foto gebruikt zonder de toestemming van de eigenaar, je een stevig bedrag zal mogen neerleggen ter compensatie van dit gebruik.

Wanneer hangen er aan een afbeelding nu rechten vast?

Het is niet altijd te zien aan de foto zelf. Copyright kan immers ook van toepassing zijn zonder dat dit wordt vermeld op eender welke manier. Het is dus niet verplicht om het welgekende copyright teken (©) zichtbaar te verbinden met de afbeelding.

Ik zoek mijn afbeeldingen steeds met Google.

Als ik die kan downloaden wil dat toch zeggen dat ik ze mag gebruiken?

Het korte antwoord is nee.

Het iets langere antwoord: nee, zelfs indien je een afbeelding van google gehaald hebt, kan de eigenaar nadien nog schadevergoeding eisen van jou, hij kan daarnaast ook eisen dat je de afbeelding van je website afhaalt.

Hoe zoek ik naar afbeeldingen die ik kan gebruiken?

Hieronder sommen we een aantal methoden op om je te verzekeren dat je nooit voor onaangename verassingen komt te staan.

  1. Maak je foto’s zelf, zo ben je steeds zeker wie de eigenaar is en kan je die beelden onbeperkt gebruiken.
  2. Vraag aan de eigenaar van de foto’s of je ze mag gebruiken voor de website, vaak is het echt zo simpel.
  3. Maak gebruik van foto’s die behoren tot het openbaar domein. Deze foto’s mogen worden gebruikt door iedereen, omdat ze iedereen toebehoren: dit zijn bijvoorbeeld foto’s die worden bekendgemaakt op de website van de overheid of foto’s die men geplaatst heeft op de website van het koningshuis.
  4. Zoek afbeeldingen via website die foto’s vrij van rechten verzamelen. Wij sommen er enkele op: Freefoto, Pics4learning, Bigfoto, FreeDigitalPhotos, Flickr, Unsplash, Gratisography, Pixabay,… etc. Op deze websites kan je steeds gratis te gebruiken afbeeldingen vinden, doch sommige sites (zoals flickr.com) bevatten ook afbeeldingen beschermd door copyright. Op Flickr kan je hiervoor gebruik maken van een filter. Zoek naar een foto en klik bovenaan op ‘Any license’. Kies hier voor ‘Commercial use allowed’. Deze foto’s mag je wel gebruiken voor commercieel gebruik. Zoals steeds is voorzichtigheid dus koning!
  5. Ga via Google specifiek op zoek naar afbeeldingen vrij van rechten. Dat doe je zo: surf naar “Google Afbeeldingen”, zoek naar relevante foto’s, na het zoeken klik je rechts bovenaan op het tandwieltje en klik je verder door naar ‘Geavanceerd zoeken’, scrol helemaal naar beneden en duidt aan welke gebruiksrechten de gezochte foto’s moeten bezitten. Je kan dit in Google ook doen door bovenaan op ‘Zoekhulpmiddelen’ te klikken. Daar kan je ook de gebruikersrechten aanduiden.
  6. Zoek ‘stock-afbeeldingen’, ook wel Royalty Free Images genoemd. Dit zijn afbeeldingen die je na een eenmalige kleine fee onbeperkt mag gebruiken. Enkele websites waar je zulke afbeeldingen kan terugvinden: 123rf, iStockPhotos, SXC, Shutterstock, Gettyimages, etc.

De websites die je hierboven opgesomd ziet, zijn maar een klein topje van de gigantische ijsberg aan website die foto’s vrij van rechten aanbieden. Mits je wat tijd investeert in je zoektocht naar de perfecte afbeelding, kan je gratis of met een geringe kost alle problemen vermijden die je zou kunnen tegenkomen.

Tip: met canva.com kan je heel eenvoudig foto’s bewerken en tekst toevoegen om ze nadien op social media te gebruiken.

 

Andere tips van Creactiv

Content die de moeite waard is

Til je LinkedIn profiel naar een hoger niveau

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen

Impact van authentieke beelden in je bedrijf

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen

Getuigenissen en referenties op je website

Dankzij een sociale media strategie valt of staat je online aanwezigheid op de verschillende sociale media kanalen. Lees in deze blog ons 7-deling stappenplan voor een sociale media strategie op