E-MAILMARKETING

Wat is het verschil tussen een hard bounce en een soft bounce?

Op zoek naar meer 
kennis en advies?

Wanneer je jouw e-mail verzonden hebt, ontvang je al snel de eerste resultaten. Hierbij zal je merken dat niet al jouw inschrijvers voor de nieuwsbrief jouw nieuwsbrief effectief ontvangen hebben. Het aantal bounces zijn het aantal e-mailadressen waarbij de mailing niet afgeleverd kon worden.

Er zijn 2 soorten bounces: hard bounce en soft bounce.

  • Hard bounce wil zeggen dat de e-mail niet afgeleverd kan worden omwille van een permanente reden. Deze e-mailadressen worden automatisch verwijderd, zodat er de volgende keer geen e-mail meer naar gestuurd wordt.
  • Een soft bounce heeft een ‘tijdelijk afleverprobleem’. Na 3 dagen probeert Mailchimp om de e-mail nogmaals te verzenden naar dit e-mailadres. Als dat na 3 dagen nog niet lukt, dan blijft dit op de lijst van ‘soft bounces’ staan. Als een e-mailadres een soft bounce blijft na enkele campagnes, dan wordt dit beschouwd als een hard bounce en wordt dit ook automatisch verwijderd.

Enkele van de meest voorkomende redenen van een soft bounce:

  • Mailbox is vol
  • De server van de e-mail ontvanger is offline of down
  • Het e-mailbericht is te groot

Bekijk ook onze andere tips over e-mailmarketing en kom meer te weten over de wereld van digitale marketing. Heb je vragen over e-mailmarketing, dan kan je steeds contact opnemen met ons.

Andere tips van Creactiv

Content die de moeite waard is

Getuigenissen en referenties op je website

Dankzij een sociale media strategie valt of staat je online aanwezigheid op de verschillende sociale media kanalen. Lees in deze blog ons 7-deling stappenplan voor een sociale media strategie op

Social media inzetten voor je bedrijf

De consument is actief op social media. Als bedrijf zijn social media kanalen dus de ideale manier om de consument te bereiken. Alvorens social media in te zetten is het

Waarom is content marketing zo belangrijk?

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen