Over CreactivTips & tricks
Raad & daad

Ramon Vullings over cross-industry innovation

Veel bedrijven zijn op zoek naar manieren om anders, slimmer en creatiever na te denken, en ze associëren dat proces steevast met de lancering van compleet nieuwe ideeën. Ramon Vullings, expert in cross-industry innovation, voegt hier een belangrijke nuance aan toe: “Een idee hoeft niet nieuw te zijn voor de wereld; het moet nieuw zijn voor jóu en voor je klanten.” Wat die wijsheid uit cross-industry innovation voor jou kan betekenen? Dat ontdek je hier!

Meer goesting in een podcast? Check deze raad & daad op spotify​​​​​​​.

Cross-industry innovation: leren van anderen

De sleutel tot efficiënt innoveren volgens Ramon Vullings? Kijken wat andere bedrijven in je sector doen, maar vooral ook: leren van organisaties uit compleet verschillende domeinen. “Wanneer je ziet hoe spelers uit andere industrieën hun problemen oplossen, gaat er een heel nieuwe wereld open”, vindt Ramon. “Die mooie ideeën kun je overnemen, maar nooit zonder er kleine aanpassingen van jezelf in te stoppen. Ook ideeën uit verschillende omgevingen combineren is een valabele optie.” Zo kom je tot kleine interventies die een grote impact hebben.

Aanpassen aan je doelgroep

Het gaat bij cross-industry innovation met andere woorden niet om ‘copy paste’, maar om ‘copy adapt paste’, want de nieuwigheden die je introduceert, moeten natuurlijk afgestemd zijn op je klanten en doelgroep(en). Je moet met andere woorden heel precies weten waar je publiek naar op zoek is. Ramon haalt het voorbeeld van Hilti aan. Die fabrikant van schroefmachines kwam tot het besef dat klanten eigenlijk helemaal geen schroefmachine willen; ze willen een gat in de muur. Meer nog: ze willen geen gat in de muur, maar ze willen een schilderij ophangen. En uiteindelijk willen ze dus misschien wel gewoon hun vrienden imponeren. 

Ramon: “Pas als je dit weet, kun je gericht investeren en innoveren, de juiste mensen aanwerven en jezelf op een andere manier in de markt zetten.” Een bijkomend gevolg: innovaties die gericht zijn op de primaire laag, of de producten en diensten die je aanbiedt, volstaan niet. “Denk ook aan innovaties op het niveau van je processen (de manier waarop je iets levert, bijvoorbeeld), je businessmodel (zoals abonnementsformules), maar ook je partnerships (hoe je samenwerkt met anderen) en je leiderschap (hoe je je zaak bestuurt).” Op al die niveaus is cross-industry innovation mogelijk.

De omgekeerde richting met open innovatie

Tot slot onderstreept Ramon het belang van open innovatie, naast cross-industry innovation “outside in”. “Denk ook na over waar jij nu net heel goed in bent, en in welke andere sector je met jouw kennis, materialen en productiecapaciteit succesvol kan zijn”, legt hij uit. “Door een trapje hoger of lager op de abstractieladder te gaan zitten, ontdek je misschien wel een heel nieuwe omgeving waarin je een sterke speler zou kunnen worden”, besluit Ramon.

  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo Gold Partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.