CHOCOLA-TUTI

Financiële rust voor de zaakvoerster van Chocola-Tuti

Toen we kennismaakten met Mieke Cassiers van Chocola-Tuti, had de onderneemster een bijzonder breed aanbod rond chocolade – van vrijgezellenfeestjes tot teambuildings. Ze deed al die activiteiten met evenveel passie, maar merkte wel dat ze eigenlijk te weinig omzet draaide voor de tijd en energie die ze in haar zaak investeerde. Samen met ons veranderde ze van koers. Dankzij een werkbare benadering voor B2B-klanten kent ze nu financiële rust.

Mieke Cassiers van Chocola-Tuti

Het volledige plaatje onder de loep

We borduurden voor dit project verder op de inzichten die Mieke dankzij onze partner SalesWise had vergaard bij een salesbootcamp, en legden daar onze eigen analyses naast. We voerden een klantenonderzoek uit en gaven ons plan van aanpak volledig vorm, onder meer door na te gaan hoe Chocola-Tuti overkwam op sociale media en of dat beeld aansloot bij Miekes ideale positionering.

Verder kwam aan het licht dat de website van Chocola-Tuti te onduidelijk was. Samen bekeken we welke informatie écht nuttig was voor de doelgroep. We verwijderden de overtollige content en maakten wat overbleef zo concreet en helder mogelijk.

Smarketing als motor van een organisatie

Daarnaast moest Mieke grote stappen zetten om richting haar ideale situatie te evolueren, zowel op sales- als marketingvlak, en voelde ze dat ze een stok achter de deur nodig had. Daarom bundelde Creactiv de krachten met SalesWise. Als duo brachten we de aparte sales- en marketingtrajecten voor Mieke samen in inspirerende smarketingsessies.

Al snel zag Mieke hier de grote meerwaarde van in: “Een sterke smarketingstrategie, eentje waarbij je dus sales en marketing samen bekijkt, is een must. Beide kunnen echt niet zonder elkaar. Ze vormen samen de motor die je verkoop doet draaien.”

Mieke Cassiers van Chocola-Tuti

Stap voor stap naar B2B-klanten

De grootste switch voor Mieke was het verleggen van de focus op B2C-projecten en haar B2B-opdrachten volop omarmen. Omdat de zaakvoerster haar werk voor particuliere klanten als haar grootste passies beschouwde, moest ze haar mindset veranderen. Samen werkten we aan het besef dat ze nog altijd kon doen wat ze het allerliefste deed, maar dan ook in een bedrijfscontext.

We brachten Miekes ideale B2B-klanten in kaart, onderzochten waar die zich precies bevonden in haar netwerk en we moedigden haar vervolgens aan om interessante contacten op te bellen. Mieke stond oorspronkelijk wat weigerachtig tegenover onze vraag (waarvoor ze ver uit haar comfortzone moest komen), maar gaandeweg werd ze oprecht enthousiast over de B2B-connecties die ze op die manier legde.

Verder waakten we erover dat het volledige plaatje bleef kloppen, onder andere door het B2B-aanbod door te trekken op de website.

Na de het smarketingtraject, werden de workshops voor particulieren gedownsized en legde Mieke de focus meer op bedrijven. De B2C-projecten liet Mieke niet los, maar verminderde deze, zodat er meer energie en tijd overblijft om volop de B2B-projecten uit te voeren.

Prachtig resultaat

Intussen is Mieke geëvolueerd van workshops voor particulieren naar meer B2B-teambuildings, en transformeerde ze haar chocoladehuis tot de ideale opleidings- en vergaderlocatie. Daar is de zaakvoerster bijzonder gelukkig mee. Ze haalt nu meer omzet en vond eindelijk de financiële ademruimte waarnaar ze op zoek was. Mieke omschrijft onze samenwerking als “geweldig leerrijk”, “een boeiende reis” en “een geschenk voor mezelf en mijn zaak.”

Afsluiten doen we met mooie woorden van Mieke over onze analyses en gesprekken: “Wat een eyeopeners en een schat aan informatie!”

Onder de indruk van dit project?

Hulp nodig om smarketing bij jou in de organisatie te introduceren? Laat ons iets weten. We geven je graag een duwtje in de rug.