DiverZe

DiverZe stelt doelgroep en communicatie scherper na smarketing bootcamp

DiverZe-oprichter Wim Zwarts kwam bij ons aankloppen voor ondersteuning bij zijn social media, omdat hij het gevoel had te veel in en te weinig aan zijn zaak te werken. Vanuit dat contact ontstond bij Wim het idee om deel te nemen aan het smarketing bootcamp, om een einde te maken aan een aantal bekommernissen waarmee hij al een tijd worstelde.

Diverze logo

4 belangrijke bekommernissen

Om te beginnen had Wim het gevoel vast te zitten in zijn zaak en niet voldoende vooruitgang te boeken. “Ik was altijd aan het werk, maar eigenlijk stond daar weinig groei tegenover”, vertelt hij.

Bovendien schortte er voor hem iets aan de perceptie rond DiverZe. Wim: “We hebben altijd voldoende werk gehad, zelfs tijdens de coronaperiode. Toch zagen niet alle potentiële klanten ons als de totaalpartner die we wel degelijk zijn. We moesten duidelijk maken waarvoor we staan en wat we allemaal écht kunnen.”

Verder wilde de DiverZe-zaakvoerder zijn communicatie op punt zetten en beter leren omgaan met zijn uitzonderlijk gevarieerd takenpakket. “Ik ben een technieker pur sang, maar tegelijk sta ik aan het hoofd van een bedrijf met nationale en internationale klanten”, legt Wim uit. “Ik haal opdrachten binnen én ik kruip achter de mengtafel. Ik werk met mensen én met technologieën die continu in beweging zijn. Om al die ballen in de lucht te houden, kon ik wel wat tips en tools gebruiken.”

Smarketing

Smarketing day, smarketing bootcamp

Eerst volgde Wim de smarketing day, en die had veel impact. Wim: “Op het einde van de dag was ik letterlijk misselijk. Ik besefte plots hoeveel goud ik eigenlijk in handen had. DiverZe heeft bijvoorbeeld zoveel mooie referenties waar we nooit iets mee gedaan hebben.”

Die ervaring gaf voor Wim de doorslag om mee te doen aan het bootcamp, en dat beviel hem van begin tot eind. “De werkwijze, de mogelijkheid om met mensen uit andere sectoren van gedachten te wisselen, om advies te krijgen en jouw ideeën over hun zaak te kunnen delen, … Ik vond het fantastisch”, blikt hij terug.

Ook de combinatie van theorie en praktijk werkte goed voor Wim: “We kregen opdrachten voor thuis, maar ook voor tijdens de sessies. Zo moesten we definiëren wie onze ideale klanten zijn, voor welke klanten we in tweede instantie zouden willen werken, en bij welke klanten er niet de juiste match is en een samenwerking minder opportuun is voor beide partijen. Het stelde gerust dat Sarah en Cédric beschikbaar waren om vragen te beantwoorden.”

“Bij DiverZe dragen we warm en persoonlijk contact hoog in het vaandel, en het was fijn om tijdens het smarketing bootcamp in eenzelfde familiale en toegankelijke sfeer terecht te komen”, voegt Wim nog toe.

Aanbod en doelpubliek verscherpt

Tijdens het bootcamp ging DiverZe aan de slag met “hoe willen we overkomen” versus “hoe komen we over”. Wim: “Sommige klanten kenden ons van één deeltje van ons aanbod en anderen van een ander deel. Maar eigenlijk kunnen ze met al hun ideeën voor events of installatieprojecten naar ons komen. Wij reiken audiovisuele totaaloplossingen aan die daaraan beantwoorden. Dat grotere geheel brengen we nu consequent naar buiten.”

Het aanbod duidelijker presenteren was voor Wim onlosmakelijk verbonden met het doelpubliek verscherpen. Dat laatste omschrijft hij als een “work in progress”. “Groei zit voor mij in klanten permanent tevreden houden en stilaan groter worden. We werken op dit moment zeker al voor onze ideale klanten, maar het is niet zo dat we projecten weigeren. Veranderingen gaan geleidelijk bij DiverZe, en dat is oké. Het smarketing bootcamp ging meer over het definiëren van een algemene richting.”

DiverZe-oprichter Wim Zwarts

Meer en beter communiceren

Het bootcamp hielp Wim bovendien om zijn communicatie naar een hoger niveau te tillen. “Het is een reflex geworden om testimonials te publiceren, om onze social kanalen te voeden en een nieuwsbrief te publiceren”, vat hij samen.

Testimonials op punt
“We denken echt mee met onze klanten. We gaan voor een ‘1 + 1 = 3’-scenario dat je alleen maar kan waarmaken als je je helemaal in hun leefwereld onderdompelt”, omschrijft Wim de DiverZe-aanpak. Het bedrijf publiceert nu regelmatig cases die perfect in dat persoonlijke plaatje passen én die aan potentiële klanten duidelijk maken waarvoor ze bij Wim en zijn team terecht kunnen.

Social kanalen voeden
Lisa, de freelancer die onder meer de social posts voor DiverZe schrijft, zorgt ervoor dat de testimonials telkens hun weg vinden naar Instagram, Facebook en LinkedIn. Wim: “Creactiv stelde zich absoluut niet protectionistisch op. Zo krijgt Lisa ondersteuning van het hele team. Het resultaat is een mooie synergie.”

Bovendien aarzelt Wim tegenwoordig minder over de dingen die hij post. “Sarah heeft me doen inzien dat ik niet mag blijven steken bij “zou het niet tof zijn om…”. Als je dat denkt, dan kan je het beter gewoon doen.” Het smarketing bootcamp nam met andere woorden heel wat twijfel weg, met als gevolg dat de DiverZe-kanalen vol toffe formats staan, zoals DiverZe-dinsdagen.


Nieuwsbrief en (eindelijk) een elevator pitch
Per kwartaal lanceert DiverZe nu ook een nieuwsbrief, en Wim slaagde erin om met behulp van Sarah een elevator pitch voor zijn bedrijf in elkaar te boksen. “Ik ben haar oneindig dankbaar voor het feit dat dát gelukt is – geen simpele zaak door de diversiteit van ons aanbod. Ik was tot tranen toe ontroerd door die mijlpaal.”

“Ongelofelijke impact, ook persoonlijk”

Wim raadt het smarketing bootcamp aan “aan iedereen die het horen wil – en eigenlijk evengoed aan wie het níet horen wil” (lacht). Hij betreurt het dat heel wat ondernemers een fout beeld hebben van sales en marketing. “Die dingen hebben een slechte naam, maar dat is onterecht. Een smarketing bootcamp heeft een enorme impact.”

Voor Wim werkt het effect ervan zelfs op persoonlijk vlak door. “Ik heb geleerd om de juiste vragen te stellen. Na 45 jaar is Sarah erin geslaagd om van mij iemand te maken die minder praat en die meer luistert naar klanten en prospects. Dat is een belangrijke les die ik zelfs in mijn privéleven meeneem.” Een mooier compliment kunnen wij ons niet indenken!

Onder de indruk van dit project?

Hulp nodig om smarketing bij jou in de organisatie te introduceren? Laat ons iets weten. We geven je graag een duwtje in de rug.