Myrna coaching & consulting

Smarketing, meer doen met minder

Nathalie Claes, de zaakvoerder van Myrna Coaching & Consulting, kwam met een tweeledige vraag naar ons en onze partner SalesWise. Enerzijds wilde Nathalie bij zichzelf de drempel wegwerken die ze voelde zodra ze aan sales moest doen en bijvoorbeeld potentiële klanten moest opbellen. Anderzijds besefte ze dat ze haar marketinginspanningen over een andere boeg moest gooien. Nathalie gaf veel geld uit aan onder meer advertenties die maar weinig return opleverden. Dat moest efficiënter!

 

Smarketingtraject met Myrna Coaching & Consulting

Met haar onderneming Myrna Coaching & Consulting ondersteunt Nathalie Claes organisaties met strategische oefeningen. Het gaat onder meer om change-, inkrimpings- of groeitrajecten, maar evengoed om procesoptimalisaties – altijd met oog voor zowel de zakelijke behoeften als de behoeften van de medewerkers. Nathalie houdt ondernemingen vaak een spiegel voor, maar had op het vlak van sales en marketing zelf nood aan een partner die dat voor haar deed. Enter SalesWise en Creactiv, met een smarktingtraject.

Sales en marketing: de uitdagingen

Concreet had Nathalie op salesvlak nood aan wat zij “een duwtje in de rug” noemt. Ze voelde zich geen geboren verkoper, en mensen contacteren was soms een hele opgave. “Ik kreeg mijn verhaal wel verteld, maar een plekje aan de tafel veroveren om dat te kunnen doen: dat was een pak moeilijker.” Bovendien was ze de marketingpedalen kwijt. Nathalie: “Ik had mijn hoofd gek laten maken door marketinggoeroes die beweren dat je dagelijks op tientallen kanalen moet posten, en ik spendeerde heel wat geld aan advertenties die nagenoeg niets opleverden.”

Sarah Vandewoude - Creactiv

Meer doen met minder

Zowel op sales- als marketingvlak begonnen we met een analyse. Dat betekende onder meer dat we alle kosten in kaart brachten, en daar volgens ons plan van aanpak drastisch in knipten. Nathalie: “Creactiv heeft me met de voeten op de grond gezet en me overtuigd van het feit dat je geen fortuinen moet uitgeven, maar moet kijken waar je naartoe wil. We hebben samen bepaald wat mijn ideale doelgroep is, en wat blijkt: die reageert niet op Facebook-ads. Ik doe nu minder, maar met meer effect.”

Nathalie kiest sindsdien consequent voor content die meerwaarde biedt. Op haar vernieuwde website moesten haar USP’s plaatsmaken voor ESP’s, en haar branding is vereenvoudigd. Zo vinden klanten sneller hun weg naar haar website en nemen ze contact op. Ook qua sales is Nathalie gegroeid. “Ik neem tegenwoordig de telefoon vast en kies niet meer standaard voor een ‘veilig’ mailtje”, legt ze uit. Conclusie? “Mijn business is echt wel gegroeid door het traject.”

Een coach voor elke ondernemer

Nathalie benadrukt de meerwaarde van een coachingstraject voor elke ondernemer. “Ik ben zeker verder gekomen dankzij Creactiv en SalesWise”, zegt ze. “Het traject was geen puur functionele oefening: we gingen bijvoorbeeld niet alleen kijken naar mijn salesfunnel of naar mijn Instagram-posts, maar ook naar wie ik ben als ondernemer en waar ik voor sta. Vanuit die inzichten kan ik mijn klanten beter helpen.”

Ook van de specifieke voordelen van smarketing is Nathalie helemaal overtuigd. “Sales en marketing in elkaar laten klikken en mooi laten samenkomen in het verhaal dat je wil vertellen: da’s simpelweg van onschatbare waarde.”

 

Onder de indruk van dit project?

Hulp nodig om smarketing bij jou in de organisatie te introduceren? Laat ons iets weten. We geven je graag een duwtje in de rug.