Verschaeren & Mertens

Klanten en nieuw talent aantrekken

De huisstijl van accountantskantoor Verschaeren & Mertens uit Mechelen kon wel een update gebruiken. We pakten het strategisch aan, en bepaalden eerst samen de visie en missie, op basis van het verhaal, de normen en waarden. Vervolgens ontwikkelden we een volledig visueel en tekstueel ‘paspoort’, dat we daarna doortrokken van de website tot de mokken waaruit de medewerkers ‘s morgens koffie drinken. Bovendien is het kantoor nu actief op sociale media. Gevolg? Nieuwe medewerkers én klanten vinden makkelijker hun weg naar Verschaeren & Mertens!

Rebranding voor Verschaeren & Mertens: klanten en nieuw talent aantrekken

Verschaeren & Mertens werd opgericht in 1975, en sindsdien hadden de huisstijl en het logo nog geen grondige update gekregen. In 2019 besloot het team dat de tijd daar meer dan rijp voor was. We gingen samen voor een volledige rebranding, en dat traject bracht heel wat andere ballen aan het rollen ​​– van hun aanwezigheid op sociale media tot een nieuwe kantoorinrichting.

Vertrekpunt: identiteit onder de loep

Naar goeie gewoonte vertrokken we vanuit een strategische analyse van de identiteit van onze klant, en hun missie en visie. Kathleen Scheers, vennoot bij Verschaeren & Mertens, gaf toe dat deze oefening een “stretch” betekende voor het team: “We hebben ons door Creactiv goed laten begeleiden, want plots moesten we nadenken over onze waarden en stilstaan bij onze normen. Dat was helemaal nieuw voor ons.” Samen kwamen we tot de vijf belangrijkste waarden voor het accountantskantoor, zowel naar klanten als naar medewerkers toe.

Kathleen: “Deze waarden vormden het vertrekpunt voor onze branding. Onze oude website strookte absoluut niet met wie we zijn, en Creactiv benadrukte hoe belangrijk het is om onze imago en identiteit op één lijn te krijgen. Onze kernwaarden spelen bovendien een cruciale rol in ons rekruteringsproces. Zo waken we erover dat nieuwe medewerkers echt bij ons passen.”

Het hele plaatje klopt

Vervolgens gingen we aan de slag met de rebranding. We ontwierpen een nieuwe huisstijl met een bijpassend logo. Op basis daarvan namen we niet alleen de verouderde website tekstueel en visueel onder handen, maar verzorgden we het volledige ‘visitekaartje’, van presentatiemappen tot koffiemokken. “Daardoor zien klanten dat wij een belangrijke speler op de markt zijn”, vindt Kathleen. “Ook op kantoor voelen bezoekers dankzij onze gepersonaliseerde gadgets dat ze bij Verschaeren & Mertens zijn, terwijl de betrokkenheid van medewerkers nog is toegenomen.”

Accountant als knelpuntberoep

Boekhouders hebben een stoffig imago dat, in het geval van Verschaeren & Mertens, absoluut niet met de werkelijkheid strookt. Bovendien prijkt de job van accountant in de top tien van knelpuntberoepen. De rebranding van Verschaeren & Mertens ging dan ook niet alleen om een nieuw logo, maar bracht een grotere verandering op gang.

Kathleen: “We gebruikten nog geen andere kanalen dan onze website, maar dankzij Creactiv zijn we nu ook actief op onder meer LinkedIn. Als accountants hebben we niet het meest sexy profiel, en daarom is onze overstap naar sociale media net zo cruciaal. Jongeren solliciteren ook niet meer op de traditionele manier, maar gaan via Facebook en andere platformen op zoek naar werk.” Verschaeren & Mertens vindt nu niet alleen makkelijker nieuw talent, maar merkt ook dat er bij huidige werknemers meer fierheid is over hun werkgever.

Nieuwe ervaring op kantoor

Bovendien waait er binnenkort een frisse wind door de kantoorinrichting van Verschaeren & Mertens, naar aanleiding van de aanbouw die de vennoten samen met een architect aan het plannen zijn. Enerzijds willen we met dit project de aangename ervaring die klanten online hebben, doortrekken naar de fysieke ruimte. Anderzijds krijgt het bijna 70-koppige team hierdoor een aangenamere werkomgeving.

Leading Creactiv-lady Elien verduidelijkt: “We gaan de layout van het kantoor omdraaien. Nu staan er bureaus aan de voorkant, en bevinden de vergaderzalen zich aan de achterkant. Maar het is zo veel logischer om het team achteraan een veilige en rustige plek te geven, en vooraan tegenover klanten en bezoekers toegankelijkheid uit te stralen.”

 

Tevreden team

Axelle Heuninck, desk manager bij Verschaeren & Mertens, is opgetogen over de samenwerking: “Aan het begin van het traject hadden we nog geen goed beeld van wat we allemaal wilden aanpakken. We hebben input gegeven, maar Creactiv reikte zelf gelukkig ook veel ideeën aan. Sinds de rebranding vinden klanten makkelijker hun weg naar ons en kunnen we ze beter informeren. Bovendien kost het ons veel minder moeite om nieuwe medewerkers aan te werven. Win-win!”

Onder de indruk van dit project?

Hulp nodig om smarketing bij jou in de organisatie te introduceren? Laat ons iets weten. We geven je graag een duwtje in de rug.