Als boegbeeld van Saleswise ondervond Gunter America aan den lijve dat sales en marketing niet van elkaar los te koppelen vallen. Hij en zijn team brengen bij nieuwe klanten altijd eerst de huidige situatie in kaart via een salesscan, om dan voorstellen voor verbetering aan te reiken. Daarbij kwamen zo vaak ook marketinguitdagingen naar voor, dat het idee van een smarketingscan ontstond, en nog ruimer: het besef dat er nood is aan een geïntegreerde sales- en marketingaanpak of smarketing.
Meer goesting in een podcast? Check deze raad & daad op spotify.
Marketing en sales zijn een goeie match om tot betere bedrijfsresultaten en efficiëntere processen te komen. De integratie van beide departementen tot één smarketing-geheel leent zich perfect om sneller doelstellingen te behalen, terwijl in veel bedrijven sales en marketing net nog verschillende targets nastreven.
“Vaak zijn de sales- en marketingafdelingen aparte entiteiten. Het zijn eilandjes, en ze zitten meestal zelfs fysiek apart”, merkt Gunter op. Hun processen zijn niet op elkaar afgestemd, waardoor er enerzijds dubbel werk gebeurt en er anderzijds blinde vlekken ontstaan. “Het is frappant dat beide teams niet van elkaar weten waarmee de andere bezig is. Ze werken dan aan ‘marketing-qualified leads’ of ‘sales-qualified leads’, maar zouden zoveel méér bereiken door te denken in ‘qualified leads’an sich.”
Het is nochtans niet moeilijk om het roer om te gooien en met smarketing van start te gaan. Gunter deelt enkele concrete tips:
Dan is onze gratis whitepaper over smarketing het ideale leesvoer voor jou.