Carmen Lecluyse van High Performance Leadership helpt ondernemers om effectiever hun beoogde resultaten te bereiken. Zowel in haar business coaching als in de marketing coaching waar wij bij Creactiv voor staan, is het cruciaal om punt A (het vertrekpunt) en punt B (de ideale situatie) in kaart te brengen. En toch blijkt dat voor veel ondernemers een struikelblok. We gaan dieper in op het belang van een plan van aanpak, op de mogelijke oorzaken van de weerstand die we daartegen ontdekken, en zetten ownership centraal bij doelgericht werken.
Meer goesting in een podcast? Check deze raad & daad op spotify.
Uit de gesprekken die Carmen voert, blijkt dat veel ondernemers resultaat willen boeken, maar niet helemaal helder hebben waar ze precies naartoe werken. En “if you don’t have a target, you can’t hit a target”, weet deze coach. Zelfs met het beste advies is het met andere woorden onmogelijk om de acties te bepalen die nodig zijn om ‘ergens’ te geraken als die ‘ergens’ niet eerst duidelijk is. Om doelgericht te werken is het dus zaak om te bepalen waar je naartoe wil, tegen wanneer, en wie er verantwoordelijk is. En die verantwoordelijkheid vormt vaak een grote hindernis.
Als ondernemer je punt B aflijnen, brengt met zich mee dat je er verantwoordelijkheid voor moet nemen, en dat je dus ergens op afgerekend kunt worden. Daarom dat het net zo moeilijk is om doelen concreet te maken en niet in een (veel comfortabelere) vaagheid te blijven hangen.
Wat verder vaak aan de aandacht ontsnapt of een zeker onbehagen opwekt, is nadenken over waar je staat als ondernemer. Nochtans is het minstens even belangrijk om dit punt A te kennen als het punt B. De beste weg naar een bestemming hangt nu eenmaal af van je huidige locatie, waarover je in alle eerlijkheid moet communiceren (ook als je ‘te laat vertrokken bent’ en dus moet toegeven dat je nog niet zo ver staat als je had moeten staan).
Op marketingvlak betekent dat moeilijke vragen durven beantwoorden, zoals: ‘Bereiken we de juiste mensen?’, ‘Komen we over hoe we zijn en hoe we willen overkomen?’, ‘Hoe staat het met onze targets en marges?’, ‘Zit onze klanttevredenheid goed’, maar ook: ‘Hoe is het met ons personeelsverloop gesteld?’.
Voor de makkelijke weg kiezen, met quick fixes of ‘losse flodders’, lijkt dan verleidelijk, maar is bijzonder inefficiënt. Het is zaak om het totaalplaatje aan te pakken en het fundament van je onderneming goed te krijgen. Alles moet namelijk kloppen – van je toonzaal tot je campagne op social media. En dat betekent meestal: uit je comfortzone stappen.
Commitment is daarom een cruciale factor. Je kunt als ondernemer wel een externe partner inschakelen, maar die heeft jouw inhoud en expertise nodig om echt iets te doen bewegen. De inspanning moet daarom van twee kanten komen. Carmen vergelijkt het met een bezoek aan de diëtist, waarvan je ook niet vraagt dat hij of zij in jouw plaats gewicht wil verliezen. Als ondernemer ben je met andere woorden verantwoordelijk voor jouw doel – zélfs wanneer je een beroep doet op business coaching of marketing coaching.
Onze gratis whitepaper inspireert je gegarandeerd!