Raad & daad

Hoe rebranding kan helpen in de ‘war for talent’

Kathleen Scheers en de andere vennoten van Verschaeren & Mertens kwamen bij Creactiv terecht omdat ze voelden dat het tijd was voor een rebranding. Het accountantskantoor bestaat al sinds 1975, en een nieuwe huisstijl drong zich op. Bovendien was de website verouderd. Vanuit deze concrete vraag groeide de samenwerking uit tot een totaaltraject waarin ook de‘war for talent’ een steeds belangrijkere rol innam. De job van boekhouder behoort namelijk tot de knelpuntberoepen, en dan is het als groeiende onderneming een must om uit de band te springen en nieuwe kanalen te verkennen om talent aan te trekken.

Video afspelen

Het vertrekpunt voor rebranding

Het vertrekpunt voor het rebrandingtraject lag bij de waarden en normen van Verschaeren & Mertens. Kathleen en haar collega’s bogen zich over hun bedrijfsidentiteit, en kwamen uiteindelijk tot de vijf belangrijkste waarden voor hun accountantskantoor. Daardoor lieten wij ons niet alleen leiden voor de huisstijl; Kathleen en de andere vennoten gaan nu ook bewust op zoek naar een match op dit vlak wanneer ze gesprekken voeren met sollicitanten.

Bovendien is heel het team meer betrokken bij de organisatie, omdat ze zich mee over het project bogen én allemaal een eigen plaats kregen op de website.

Knelpuntberoep en imagoprobleem

Door hun rebranding en het feit dat Verschaeren & Mertens nu volop inzet op sociale media, van LinkedIn tot Facebook, maken zij het verschil in een sector die nog altijd te kampen heeft met een stoffig imago, en waarvoor steeds moeilijker profielen te vinden zijn. Enerzijds valt Verschaeren & Mertens op door hun acties op het vlak van branding, omdat de meeste boekhoudkantoren veel minder inzetten op zichtbaarheid, en anderzijds vindt nieuw talent veel sneller de weg naar Kathleen en haar collega’s. De vennoten beseffen dat vooral jonge accountants niet meer de traditionele kanalen gebruiken, maar bijvoorbeeld via Instagram op zoek gaan naar een aantrekkelijke werkgever

Wat met andere woorden begon als een rebranding bracht een veel groter veranderingsproces op gang, waar het team van Verschaeren & Mertens tot op de dag van vandaag de vruchten van plukt. Het traject leidde dus niet zomaar tot een nieuwe logo, maar tot verbeteringen die over de hele business voelbaar zijn.

Meer weten over deze samenwerking?

Lees dan zeker onze case!