Raad & daad

Waardecreatie voor klanten: 3 tips

We moedigen klanten aan om marketing en sales samen te nemen in één department in de plaats van de teams in aparte silo’s onder te brengen. Door sales- en marketingexperts met vereende kracht aan je doelstellingen te laten werken, creëer je meer waarde voor klanten. Maar wat is waardecreatie eigenlijk? En hoe zorg je daar nu precies voor?

Video afspelen

Waardecreatie begint bij luisteren

Van waarde zijn voor de ander: daarmee onderscheid je je van concullega’s. Het vertrekpunt ligt altijd bij communiceren en actief luisteren tijdens gesprekken. Door aandachtig te zijn en gerichte vragen te stellen vanuit een oprechte interesse, kom je te weten waarnaar je gesprekspartner precies op zoek is. Een behoefte detecteren en vervolgens een oplossing aanbieden of aan ‘solution selling’ doen: daar begint alles mee.

Denk op de lange termijn

Bovendien stel je het best oplossingen voor die niet alleen op de korte termijn werken, maar die evengoed op de langere termijn vruchten afwerpen. Idealiter bouw je dus een relatie op met je klant. En wanneer je dan langetermijndoelen realiseert voor hem of haar, zal je merken dat ook je eigen doelstellingen plots beter binnen bereik liggen. Zo creëren jullie waarde voor elkaar.

Visuele en mentale merkidentiteit

Tot slot kan je maar aan waardecreatie doen wanneer je eigen visuele en mentale merkidentiteit samenvallen. De uitstraling die je business developer tijdens een introductie tentoonspreidde en die enthousiasme opwekte bij je prospect, moet doorwerken op je website en sociale media. Wanneer je salesexpert bijvoorbeeld veel gewicht legde bij jullie high-end service, premium kwaliteit en authenticiteit, kan je zijn of haar gesprekspartner daarna geen schreeuwerige social feed vol promo’s voorschotelen zonder je geloofwaardigheid te verliezen.

Het is met andere woorden essentieel dat je verhaal op alle vlakken klopt, en daarvoor moeten je sales en marketing de handen in elkaar slaan. Door aan smarketing te doen, zorg je er dus voor dat het verhaal van je business developer bevestigd wordt in je marketinguitingen en vice versa, wat dan weer het pad effent voor … waardecreatie.

Honger naar meer?

In onze gratis whitepaper over smarketing doe je vast nog extra inzichten op.