“Treat employees like you want them to treat your best customers.” In deze quote kan Ann-Sophie Bossuyt van BrightHouse zich helemaal vinden. BrightHouse ondersteunt werkgevers op het vlak van hr, zodat human resources niet langer een kost vormt, maar net rendement oplevert. En daarbij werpen werkgever en werknemer evenveel gewicht in de strijd, weet Ann-Sophie: “Vroeger draaide hr over de rechten en de plichten van medewerkers, maar tegenwoordig is er sprake van een sociaal contract tussen werkgever en werknemer. Een werkgever moet werknemers de tools en de ruimte geven om zich te ontwikkelen, en de werknemer moet zich engageren en zijn of haar verantwoordelijkheid nemen. Benieuwd hoe je kunt inzetten op je menselijk kapitaal? Lees dan zeker verder.
Meer goesting in een podcast? Check deze raad & daad op spotify.
Eén van de groeipunten waar Ann-Sophie op hamert, is de stem van de hr-manager luider te laten klinken in een organisatie. “Vooral in de grotere kmo’s, waar er al een hr-manager in dienst is, zou die persoon meer moet wegen op strategisch vlak en effectief commercieel mee moeten nadenken”, legt ze uit. “Iedereen vindt het logisch dat een finance manager zijn of haar stempel drukt, maar er wordt nog te vaak vergeten om de bedrijfsstrategie ook op hr-vlak te vertalen. Stel dat je 3% wil groeien, dan moet je jezelf afvragen: welke mensen hebben we nodig om die omzet te halen? En wanneer hebben ze nodig? Ook qua human resources moet je dus de juiste investeringen doen op het juiste moment.”
Ten tweede is Ann-Sophie er rotsvast van overtuigd dat élk lid van je team een sales- en hr-verantwoordelijkheid heeft. “Alle medewerkers zijn ambassadeurs voor je bedrijf en kunnen reclame maken voor je product of dienst, maar ook voor jou als werkgever. Dat is de meest geloofwaardige vorm van employer branding die je je kunt indenken. Ondernemers zoeken de oplossingen voor hun problemen vaak extern, terwijl er intern zo veel te rapen valt.”
Om tot sterke employer branding te komen, benadrukt Ann-Sophie wel het belang van authenticiteit. Werknemers moeten met andere woorden vanuit hun buikgevoel kunnen uitleggen waarom ze zo’n goeie werkgever hebben. Ze moeten zich in de bedrijfswaarden kunnen vinden, en die waarden ervaren in de plaats van ze opgelegd te krijgen.
Ann-Sophie: “Ga in gesprek met je mensen om te achterhalen wat hen motiveert, hoe ze de bedrijfscultuur aanvoelen en wat er voor hen werkt. Stem het verhaal van je organisatie daarop af, en neem je team erin mee door elke week te herhalen waarvoor jullie staan en wie jullie zijn – die boodschap moet je echt frequenter meegeven dan eens een keertje op de kerstdrink of tijdens het evaluatiegesprek. Ze moet overal uit spreken en overal in je organisatie voelbaar zijn.” Pas dan gaan werknemers bijvoorbeeld bij vrienden vertellen over hun fantastische werkgever, weet Ann-Sophie. Employer branding is met andere woorden een werk van lange adem, en je moet bereid zijn om de investering te doen.
Ann-Sophie omschrijft omgaan met je menselijk kapitaal tot slot als een legodoos. Alles is met elkaar verbonden, en er zijn veel aspecten waarop je kunt inzetten, van carrièremogelijkheden tot een verloningsstrategie. Haar advies? Kies drie prioriteiten en zet ze op een tijdlijn. Door te focussen op een aantal deelaspecten, hou je je hr-strategie behapbaar, en sorteer je een effect dat wellicht breder gaat dan die prioriteiten, net omdat alles in human resources aan elkaar gelinkt is. Veel succes!
met je mensen, maar ook met je klanten, leveranciers, …kortom: met je hele netwerk?
Download onze gratis whitepaper over dit onderwerp.