WEBSITE OPTIMALISATIE

Doelen stellen voor je website

Op zoek naar meer 
kennis en advies?

Wanneer je als bedrijf een website wilt (laten) bouwen, is het belangrijk om te bepalen wat je met je website wilt bereiken. De doelen die je met je website wilt bereiken, zijn de bepalende factor voor zowel je webdesign als je marketingcampagnes.

Een website om je doelgroep te informeren

Een corporate site is een online visitekaartje, wordt ook een businesscardsite genoemd. Een businesscardsite is een website die uit enkele pagina’s bestaat met duidelijke informatie over je bedrijf, je producten en/of diensten, je contactgegevens, waar je je producten kan kopen, etc.

Voorbeelden van corporate sites zijn de websites van hogescholen en universiteiten, restaurants, etc.

Een website als branding van je bedrijf of product/dienst

Op een brandingsite vind je voornamelijk interactieve functies en bedrijfsinformatie terug, maar ook spelletjes, kortingsbonnen, feedback, etc. Een brandingsite genereert indirect leads of verkoop.

De website van Coca-Cola is hier een mooi voorbeeldje van. Op coke.com vind je voornamelijk branding (merkbekendheid creëren en vergroten) terug door spelletjes, kortingsbonnen, interactieve functies, uitleg over hun nieuwste producten, wedstrijden, welk goed doel Coca-Cola steunt, etc. Je kan de frisdranken van Coca-Cola niet aankopen via de website maar je kan er wel andere producten kopen zoals sleutelhangers, etc. waarop het logo van Coca-Cola aanwezig is.

Een website om leads of prospecten te kwalificeren

Dit doel wordt voornamelijk gebruikt op website van bedrijven die dure producten en/diensten verkopen. Met behulp van interactieve functies, zoals bijvoorbeeld chatmogelijkheden, proberen ze de consument op hun site te houden. Potentiële klanten of prospecten kunnen via de website al hun vragen stellen om niet snel in de verleiding te komen om concurrerende website te gaan bezoeken.

Een website om inkomsten te genereren via verkoop

Zo’n transactiesites, ook webshops genoemd, zijn wellicht de bekendste websites. Hierop worden goederen of diensten online verkocht. Bekende transactiesites zijn bol.com, zalando.com, ebay.com, amazon.com, etc.

Goede transactiesites gebruiken het internet om allerlei informatie te verzamelen over hun klanten zoals demografische kenmerken, hun voorkeuren en behoeften, etc. Aan de hand van deze gegevens kunnen ze specifieke campagnes opzetten om meer verkoop te genereren.

Het is als bedrijf niet noodzakelijk om al deze doelen te vervullen. Een bedrijf waar persoonlijke verkoop een belangrijke waarde is in de bedrijfscultuur moet natuurlijk geen webshop opzetten maar kan via de bedrijfswebsite de klanten en prospecten wel informeren over de producten, hen de mogelijkheid geven om via de website vragen te stellen, promoties te vermelden, klanten om hun feedback vragen, etc. Al deze aspecten zou de consument moeten overtuigen om het product dan in de winkel aan te kopen door persoonlijke verkoop.

Andere tips van Creactiv

Content die de moeite waard is

Til je LinkedIn profiel naar een hoger niveau

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen

Impact van authentieke beelden in je bedrijf

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen

Getuigenissen en referenties op je website

Dankzij een sociale media strategie valt of staat je online aanwezigheid op de verschillende sociale media kanalen. Lees in deze blog ons 7-deling stappenplan voor een sociale media strategie op