Til je LinkedIn profiel naar een hoger niveau
Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen
Op zoek naar meer
kennis en advies?
Het gebruik van social media is de voorbije jaren enorm gestegen. Als we naar de cijfers kijken, kunnen we stellen dat het gebruik van social media ook zal blijven stijgen. Deze explosieve groei zorgt ervoor dat bedrijven mogelijks een veel groter publiek kunnen bereiken.
Bereik is één van de belangrijkste elementen om bekend te worden. Door het hoge gebruik van social media kunnen bedrijven dit communicatiekanaal op een gemakkelijke en relatief goedkope manier inzetten. Social media maken het mogelijk voor mensen om informatie met elkaar te gaan delen waardoor er een viraal effect kan ontstaan. Als je publiek informatie van jou interessant vindt, wordt die info ook gedeeld via social media. De uiting van deze ene persoon kan andere mensen aansporen jouw informatie verder te delen. Als meerdere mensen dezelfde reflex hebben, kan een viraal effect ontstaan.
Social media kunnen 3 soorten media opleveren:
Eigen media(owned media): eigen media zijn al de kanalen die je volledig zelf kan beheren zoals je Facebook- en Twitter pagina, maar ook je website, e-commerce, je bedrijfsblog, etc. Het voordeel van eigen media is dat je zelf de inhoud en het gebruik bepaald.
Betaalde media(paid media): dit zijn media waarmee je bereik koopt zoals CPC (cost-per-click) advertising zoals banners en Google AdWords. Tegenwoordig zijn advertenties op Facebook, LinkedIn, etc. (social advertising) ook heel populair. Het grote voordeel van betaalde media is dat je op een korte termijn en groot bereik kan hebben en dat je op voorhand weet hoe groot je bereik ongeveer zal zijn. Nog een ander voordeel van social advertising is dat je zeer gericht kan gaan adverteren aan de hand van persoonskenmerken, levensstijl, demografische kenmerken, etc. Het is belangrijk om hier creatief mee om te gaan zodat je opvalt bij je doelgroep.
Verdiende media(earned media): dit zijn media waarop je verhaal verteld wordt zonder dat je hiervoor iets betaald. Tevreden consumenten plaatsen content over jou op het internet omdat ze tevreden zijn over jouw producten/diensten. Bijvoorbeeld: tevreden consumenten die je product/dienst aanbevelen via hun blog of social media.
Let wel op! Verdiende media zijn niet altijd positief aangezien je niet in de hand hebt welke content er op andere blogs geplaatst worden.
Het is dus van groot belang dat je eigen media in orde zijn aangezien deze de basis zijn voor betaalde en verdiende media. Het is dus belangrijk dat je je via social media aansluit op de behoeften van je publiek, goed nadenkt over je verhaal en dat je hiervoor de juiste strategie en content gebruikt. Vanuit deze basis kan je dan verder uitbreiden door een flinke push via social media. Door te zorgen voor de juiste service en kwaliteit zal er ook verdiende media ontstaan. Onthoud wel dat de kracht van verdiende media veel sterker is dan een betaalde advertentie.
Het is het dus van groot belang dat je aanwezig bent op de social media waarop je publiek aanwezig is om zo content te delen die voor hen ook interessant is.
Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen
Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen
Dankzij een sociale media strategie valt of staat je online aanwezigheid op de verschillende sociale media kanalen. Lees in deze blog ons 7-deling stappenplan voor een sociale media strategie op