WEBANALYTICS

Het gebruik van een Campaign URL Builder

Op zoek naar meer 
kennis en advies?

Om campagnes effectief te kunnen meten vanuit Google Analytics, kan er best een Campaign URL aangemaakt worden. Dit kan je best doen via deze tool. Hoe je dit juist doet en waarom lees je hieronder!

Waarom deze Campaign URL Builder gebruiken?

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik dit moet toepassen op al mijn nieuwsbrieven of al mijn Facebook posts. Wel dit is belangrijk om de resultaten effectief te kunnen meten in Google Analytics. Door deze methode te gebruiken, creëer je een campagne die je specifiek kan bekijken in Google Analytics.

Met deze Campaign URL Builder maak je eigenlijk een nieuwe URL aan die naar jouw website leidt. Deze URL gebruik je enkel in een communicatiekanaal zoals Facebook of in jouw nieuwsbrieven. Zet deze ‘zelfgemaakte’ URL dus niet op jouw website zelf. Hiermee bedoelen we dat tijdens de opbouw van jouw website er nooit links mogen zijn naar jouw website via een speciale campagne URL.

Stel, je wilt jouw maandelijkse nieuwsbrief versturen, maak dan per onderwerp een campagne URL aan via deze tool. Plaats de nieuwe URL in jouw e-mail op de juiste plaats. Als mensen jouw e-mail dan openen en klikken op een link in jouw nieuwsbrief dan komen ze terecht op jouw website en worden deze resultaten nauwgezet gemeten. Voor de lezer verandert er niks. Jouw website blijft er nog steeds hetzelfde uitzien en werkt normaal perfect. Het enige verschil zien we in Google Analytics en kan de lezer zien in de URL van de pagina bovenaan in de browser. Deze URL is langer dan normaal en bevat rare tekens en cijfers.

 

Hoe gebruik je de Campaign URL Builder?

Stap 1: Kopieer de URL waar je naar wil linken

Stap 2: Plak deze onder ‘Website URL’

Stap 3: Vul ‘Campaign Source’ in
Gaat dit over een Facebook bericht? Vul dan ‘facebook’ in.Gaat dit over jouw nieuwsbrief? Vul dan ‘newsletter’ in.
Gaat dit over een Twitter post? Vul dan ‘twitter’ in.
Let op: dit moet altijd verplicht ingevuld zijn en ook juist zodat Google Analytics dit begrijpt.

Stap 4: Vul ‘Campaign Medium’ in
Hier vul je best jouw marketing medium in.
Gaat het over een Facebook bericht? Vul dan ‘social’ in.
Gaat het over een nieuwsbrief? Vul dan ’email’ in.

Stap 5: Vul ‘Campaign Name’ inDeze campagne naam is vooral belangrijk om jouw eigen campagne te kunnen herkennen.
Geef het dus een herkennende naam zodat je achteraf nog weet waarover het ging. Je kan bijvoorbeeld ook de startdatum van jouw campagne vermelden.
bv. 22092017 of opendeurdag

Stap 6: Vul eventueel ook een campagne term of campagne content in.
Deze zesde stap is vooral van toepassing voor zoektermen die je gebruikt in advertenties. Deze hoeven dus niet altijd gebruikt te worden.

 



Stap 7: Druk op ‘copy link’
Als laatste stap druk je op ‘copy link’.

 

Stap 8: Plak de link op de juiste plaats
Als je de link gekopieerd hebt, plak je deze in jouw communicatie medium.
Ging het over een Facebook Post? Plaats deze dan op Facebook.
Ging het over een item in jouw nieuwsbrief? Plaats deze dan in jouw e-mail.

Stap 9: Wachten op de resultaten.
Als je alles correct hebt ingesteld, komen waarschijnlijk de eerste resultaten snel binnen. Deze kan je bekijken in Google Analytics bij Acquisitie > Campagnes.

 

 

Meer informatie nodig over dit onderwerp. Contacteer ons vrijblijvend!

Andere tips van Creactiv

Content die de moeite waard is

Til je LinkedIn profiel naar een hoger niveau

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen

Impact van authentieke beelden in je bedrijf

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen

Getuigenissen en referenties op je website

Dankzij een sociale media strategie valt of staat je online aanwezigheid op de verschillende sociale media kanalen. Lees in deze blog ons 7-deling stappenplan voor een sociale media strategie op