SOCIAL MEDIA STRATEGIE

Instagram stapt af van de chronologische volgorde

Op zoek naar meer 
kennis en advies?

Instagram heeft bekend gemaakt dat ze binnenkort niet langer foto’s in chronologische volgorde gaan tonen. Door dit toe te passen willen ze bovenaan, net zoals bij Facebook, eerst de relevante foto’s en video’s tonen. Zo willen ze de applicatie ‘optimaliseren’ voor de gebruikers.

Momenteel missen gebruikers ongeveer 70% van alle nieuwe foto’s omdat ze bijvoorbeeld niet de tijd hebben om alle ‘nieuwe’ foto’s te bekijken. Hierdoor missen ze vaak foto’s van goede vrienden of foto’s die ze leuk zouden vinden. Omwille van die reden gaat Instagram de foto’s niet meer chronologisch tonen. Ze benadrukken wel dat alle foto’s aanwezig blijven in de feed, alleen in een andere volgorde.

 

Onbekend algoritme

Om te bepalen welke foto’s bovenaan getoond worden, gaat Instagram gebruik maken van bepaalde factoren die ze niet vrijgeven. Het enige wat ze hierover zeggen is dat ze kijken naar de relatie die jij met een persoon hebt en op welk tijdstip de foto of video verscheen. Door een algoritme toe te passen zal het op Instagram ook moeilijker worden om bovenaan te staan met je foto. De vraag is nog wat de invloed van deze wijziging zal zijn voor advertenties.

Er zijn alvast heel wat gebruikers tegen deze wijziging. Veel gebruikers zien de wijzigingen van Instagram als een geldmachine waarbij adverteerders veel moeten betalen om de advertenties te tonen aan het grote publiek. Deze verandering zal het voor kleine bedrijven moeilijk maken. Daarnaast is de kans ook groter dat je vooral populaire berichten zal zien van merken en minder de berichten van die ene goede vriendin met weinig volgers en likes.

Nog vragen over dit onderwerp? Contacteer ons vrijblijvend.

Andere tips van Creactiv

Content die de moeite waard is

Til je LinkedIn profiel naar een hoger niveau

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen

Impact van authentieke beelden in je bedrijf

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen

Getuigenissen en referenties op je website

Dankzij een sociale media strategie valt of staat je online aanwezigheid op de verschillende sociale media kanalen. Lees in deze blog ons 7-deling stappenplan voor een sociale media strategie op