Til je LinkedIn profiel naar een hoger niveau
Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen
Op zoek naar meer
kennis en advies?
Om een social media strategie op te stellen is het belangrijk dat je weet wat er over je bedrijf of merk gezegd wordt. Onderzoek en analyseer wie over je bedrijf of merk praat, waar je bedrijf of merk overal vernoemd wordt, welke vragen de mensen stellen,… Op al deze informatie kan je inspelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eventueel samen te werken met populaire bloggers, je fans, …
Bij een social media strategie is het van belang dat je weet wie tot je doelgroep behoort. Na de analyse van je doelgroep moet je weten waar je doelgroep online te vinden is, wat voor mensen het zijn, wat ze over je bedrijf of merk weten,… Aan de hand hiervan kan je een soort ‘profiel’ (social persona) opstellen van de mensen die tot je doelgroep behoren.
Je moet in je sociale media strategie bepalen welke social media kanalen je wenst in te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je enkel de kanalen kiest die bij je onderneming of merk passen en waarop je doelgroep aanwezig is. Bijvoorbeeld: LinkedIn wordt vooral gebruikt voor zakelijke connecties. Het heeft geen zin om via LinkedIn producten te verkopen. Instagram is enkel nuttig wanneer je mooie en duidelijke foto’s kan tonen. Bij Facebook, maar ook bij de andere kanalen, is niet altijd elke doelgroep aanwezig. Via Twitter kan je enkel met korte berichten in contact komen met je doelgroep. Je moet dus zelf afwegen welk kanaal voor jouw bedrijf geschikt is.
De vierde stap is nadenken over wat je precies wil bereiken met de inzet van social media. Aan de hand daarvan moet je je doelstellingen opstellen. Al deze doelstellingen moeten meetbaar, maar ook realistisch zijn.
Bijvoorbeeld:
Als de doelgroep gekend is en je weet wat je precies wilt bereiken, dan kan je boodschappen en content beginnen formuleren. Bedenk boodschappen die gericht zijn op je doelgroep, waardoor er interactie ontstaat. Een planning is hierbij onmisbaar. Stel een kalender of schema op waarbij je vermeld wanneer, waar en welke content wordt geplaatst. Vergeet niet dat het hierbij gaat om kwaliteit en niet kwantiteit.
Door je content op social media kanalen te plaatsen, ontstaat er interactie. Het is belangrijk dat je antwoord op de vragen van je fans, maar ook op hun ervaringen, opmerkingen, belevingen, … .
Het is vooral je doelgroep die aan het woord is. Zij kunnen reageren, reviews schrijven,… Deze kunnen ook negatief zijn. Verwijder dit soort reacties niet, maar speel er op in. Reageer op een persoonlijke manier zodat negatieve reacties kunnen omgezet worden in positieve reacties. Reacties kunnen geen dagen op zich laten wachten. Je besteed dus best ook wat tijd aan het monitoren van de content en reacties op social media.
Na verloop van tijd moeten de behaalde resultaten afgewogen worden tegen de vooropgestelde doelstellingen. Zijn de doelstellingen bereikt of niet? Waarom wel/niet?
Er zijn bijvoorbeeld veel externe factoren die je niet altijd in de hand hebt. Daardoor kan het zijn dat niet alle doelen gehaald worden. Het kan ook geen kwaad wanneer niet alle doelstelling gehaald worden. Je kan hieruit leren voor het opstellen van toekomstige doelen.
Heb je graag hulp bij het maken van een stappenplan om je social media strategie uit te bouwen? Contacteer onze specialisten voor meer informatie.
Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen
Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen
Dankzij een sociale media strategie valt of staat je online aanwezigheid op de verschillende sociale media kanalen. Lees in deze blog ons 7-deling stappenplan voor een sociale media strategie op
Naast extra advies verwittigen we je via deze weg ook als we opleidingen en events organiseren. En geloof ons: die wil je echt niet missen. Tot snel?
Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.