LinkedIn inzetten binnen B2B

We moeten u niet meer vertellen dat LinkedIn het meest belangrijkste sociale netwerk is om B2B-klanten en professionals te bereiken. Het netwerk biedt vele mogelijkheden gaande van relationship building, online community building tot het aanbrengen van nieuwe leads. Daarnaast is LinkedIn ook het ideale kanaal wat betreft marktonderzoek en het verbeteren van de corporate image van uw onderneming. Bovendien heeft u als B2B-marketeer nog meer redenen om aanwezig te zijn op deze professionele netwerksite.

Social Customer Relationship Management

Deze professionele netwerksite is een ideaal platform voor het beheren van uw sociale CRM. Dankzij de sociale CRM applicaties maakt LinkedIn een beter zicht op potentiële kopers en andere contacten mogelijk. Dankzij deze taal kan u in real time nagaan wat uw contacten doen op LinkedIn. Deze actie levert heel wat toevoegde en waardevolle informatie op omtrent het gedrag en voorkeuren van uw doelpubliek.

Traffic building

Een bijkomende sterkte van dit professionele sociale netwerk heeft betrekking op traffic- en linkbuilding. Net zoals bij vele andere sociale kanalen het geval is, beschikt ook LinkedIn over sociale share-buttons. Het delen van kwaliteitsvolle content slaat aan in een professionele omgeving en leidt tot een viraal effect. Het is een feit dat professionele content vaker wordt gedeeld via LinkedIn dan via Facebook.

Awareness en reputatiebeheer

Elke seconde melden er zich meer dan twee professionals aan bij LinkedIn, waardoor dit het ideale platform is voor uw sociale aanwezigheid. Indien u als bedrijf gebruik maakt van de verschillende persoonlijke- en groepsfuncties die LinkedIn aanbiedt, zowel als merk als uw werknemers, verbetert u de geloofwaardigheid en de zichtbaarheid van uw onderneming.

Influencer en leadership marketing

Bepaalde LinkedIn toepassingen maken het mogelijk uw onderneming naar voren te schuiven zijnde als leider in een specifiek domein. Zo is het wel van belang dat u kwaliteitsvolle content aanbiedt, uw profiel verbetert door een communicatie van persoonlijke informatie en participeert in LinkedIns’ online communities. Door voorgaande in acht te nemen is LinkedIn voor uw onderneming een vruchtbare bodem voor cliënteel en bedrijfleiders die op zoek zijn naar een vertrouwde adviseur.

LinkedIn wordt tevens geïntegreerd in het communicatiebeleid met een bepaald doel voor ogen. Zo kan de netwerkfunctie fungeren als uw voornaamste doelstelling, waarbij LinkedIn het mogelijk maakt andere influencers te identificeren en te engageren.

Adverteren

Net zoals bij Facebook kunt u als bedrijf adverteren op de professionele netwerksite LinkedIn. Vooral in B2B worden advertenties gericht op bedrijven, industrieën, sectoren, jobtitels en specifieke LinkedIn groepen. Het is wel zo dat adverteren via LinkedIn, in vergelijking met Facebook en Google Adwords, duurder is maar niet onbetaalbaar.

Werknemers als brand army

Zorg ervoor dat uw werknemers aanwezig zijn op LinkedIn en dat zij ook effectief content delen via hun LinkedIn feeds. Uw werknemers zijn het meest zichtbaar en fungeren daardoor als communicatiekanaal. Door de interactie aan te gaan via LinkedIn dragen zij bij aan de relationshipbuilding.

Insights. Insights. Insights.

Net zoals andere sociale kanalen maakt LinkedIn het ook mogelijk nieuwe informatie over het doelpubliek te verzamelen. Doordat uw bedrijf fungeert als een luisterend oor en tegelijk de conversatie aangaat met de (potentiële) klant verkrijgt u waardevolle informatie.